For nylig kunne B.T. berette, hvordan 100 priskrigsvarer i Salling Groups butikker Netto, Føtex og Bilka var steget voldsomt i pris.

De proklamerede ellers i dagligvaregiganten, at de ville være billigst på kurven. Hvis konkurrenter gik ned i pris, gik de under, men nu er varerne steget til over startprisen i priskrigens begyndelse.

Derfor spurgte B.T. administrerende direktør Anders Hagh, om man overhovedet kan bruge sådan en kampagne til noget.

Han mener dog, at priskrigen på kurven med rækken af varer har haft endog rigtig stor effekt.

»Det var godt og vel 100 varer, som faldt 17 procent  hen over den her periode, og i den periode var der jo deflation i Danmark, skal man huske på,« siger han og fortsætter:

»Så vi fik jo faktisk bredt set dagligvarepriser til at falde fra september til januar, hvor vi stoppede priskrigen.«

De godt 100 varer fra priskrigen i 2023, der - ifølge direktøren - har påvirket dagligvarepriserne bredt, er taget ud af de eksempelvis omkring 30.000 varer, som handles i Bilka.

Du siger, at det brede dagligvaremarked blev påvirket på priserne af den her priskrig med 100 varer. Har du dokumentation for at kunne sige det?

Anders Hagh er tilfreds med priskrig og afviser ikke at gentage. Arkivfoto fra pressemøde om DBU-samarbejde: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Anders Hagh er tilfreds med priskrig og afviser ikke at gentage. Arkivfoto fra pressemøde om DBU-samarbejde: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Vis mere

»Hvis du ser forbrugerpriserne på dagligvarer henover 2023, var der deflation i lige præcis den periode, hvor vi kørte priskrig, og det er der sikkert flere årsager til, men jeg er helt overbevist om, at priskrigen var med til at trække priserne på dagligvarer ned bredt i Danmark. Det synes jeg i hvert fald, vi læser ud af tallene.«

Anders Hagh mener altså, at selvom det er et lille udsnit, at det har haft en stor effekt.

Han er heller ikke afvisende overfor en ny priskrig.

»Vi er meget opmærksomme på, at priserne skal falde, så vi overvejer lige nu, hvilke greb vi kan tage.«

B.T.s nylige undersøgelse af de godt 100 varer viste, at den samlede kurv var steget til knap fire procent over udgangspunktet i starten af priskrigen.

Ifølge den administrerende direktør var det ikke muligt at holde priserne nede. Han siger, det skyldes, leverandørpriserne er steget.

»Overskudsgraden i dagligvarehandelen tillader ikke, at det er os alene, der investerer,« siger Salling Groups administrerende direktør.

»Så derfor er vi meget optaget af dialogen med leverandørerne lige i øjeblikket. Vi skal have dem til at hjælpe med at sænke priserne.«

Anders Hagh lover aggressivitet på pris, men anerkender også, at Salling Group ikke altid kommer bedst ud af B.T.s pristjek:

»Det har en påvirkning, når vi laver priskrig. Markedet følger jo os, og det vil sige, at når vi går ned, så går de med. Det er måske også derfor, at vi i pristjek ikke altid står som dem, der vinder.«

I de sidste tre pristjek er det Lidl og 365 Discount, der vinder på den kurv med billigste varer, og Rema 100 der vinder med billigste økologiske kurv.

Desuden viste B.T.s gennemgang af priskrigsvarerner, at Rema 1000 eksempelvis var 20 kroner billigere på kurven, som Salling Group kørte krig på.

Er du økonomisk en løve eller et egern? Det kan du finde ud af to minutter inde i den seneste udgave af B.T.s podcast Spar Kassen, hvor professor Michael Møller forklarer, hvilket dyr man skal stræbe efter at være til gavn for ens økonomi.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.