Prisfald er slut, og nu peger pilen kun én vej. 

Det melder topchefen i Arla Foods, Peder Tuborgh klart ud til Børsen, efter Arla tirsdag præsenterede deres årsregnskab, hvor de kunne fremvise en omsætning på 102 milliarder for andet år i træk, skriver Børsen

Ifølge topchefen er priserne faldet på mejerigigantens produkter såsom mælk, smør og ost, efter den voldsomme inflation er faldet igen, og priserne har fundet en balance. 

Men nu varsler han igen prisstigninger.

»De voldsomme inflationsrater, vi så i sidste del af 2022 og ind i 2023, er jo væk. Der er bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, forbrugerne er mere købelystne, og de går igen mere efter vores brandede, forædlede produkter.« 

»Efter mange år med nul inflation og lave renter, er vi nu tilbage i et mere normalt inflationssamfund, så du vil i år se prisstigninger på mejeriprodukter,« siger Peder Tuborgh til mediet. 

Udtalelsen om prisfaldet på Arlas produkter stemmer godt overens med B.T.s pristjek fra slutningen af januar, som viste, at særligt en fødevaregruppe faldt i pris i 2023.

Pristjekket viste, at mejeriprofukter i 2023 i flere tilfælde faldt med mere end 20 procent i 2023, i forhold til da de var dyrest. Læs opgørelsen her. 

Her var det vildeste eksempel en pakke med Kærgården smør på 200 gram, som var faldet med 28 procent, i forhold til da priserne var højest.

Arlas omsætning har lidt et lille knæk fra sidste år, hvor de kunne præsentere en på 103 milliarder.