»Jeg kunne fandme aldrig finde på at bede om noget gratis.«
Ordene kommer fra Thomas Castberg, kreativ direktør i Skagen Group og B.T.s madekspert, i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen.
Her taler han om den debat, som er genopstået efter flere mediehistorier om influenceres forsøg på at få gratis mad på restauranter i bytte for 'reklame' på influencernes kanaler.
»Jeg tror simpelthen ikke på, at en influencer ringer, fordi de velmenende synes, at vedkommende (restauranten, red.) har brug for at få reklame,« siger Thomas Castberg.
»Jeg tror, en influencer ringer, fordi de gerne vil spise gratis.«
Senest har Wassim Hallal fra den tostjernede michelinrestaurant Frederikshøj i Aarhus samt Rasmus Sjødahl, som er medejer af adskillige bagerier i København, fortalt henholdsvis Jyllands-Posten og TV 2 Kosmopol om, at de ofte modtager den type henvendelser.
Wassim Hallal slår fast, at svaret altid er nej. Og det skyldes blandt andet, at en anmeldelse, som er foretaget under sådanne vilkår, ikke er troværdig.
»Udfordringen for forbrugeren er, at det kan være svært at gennemskue, hvad der er madanmeldelse, og hvad der er reklame,« slår Wassim Hallal fast.
Rasmus Sjødahl oplever, at der i Copenhagen Fashion Week kommer 'et hav' af henvendelser fra folk nederst i hierarkiet i modevirksomheder, som 'tigger' om brød og kager og morgenmad i bytte med 'content'.
»Og de siger, at de selvfølgelig vil sørge for, at vi bliver 'highlightet', og at der er en masse 'formidling' i det, og alle de andre dejlige buzzwords, hvor man, når man er over 35 år, får lidt lyst til bare at gå ud og kaste op,« siger Rasmus Sjødahl til TV 2 Kosmopol.
Thomas Castberg er helt på linje med sine kolleger, og han kalder den pågældende praksis for respektløs.
Og så konstaterer han, at den type indhold på sociale medier slet ikke hjælper restauranterne - især ikke en restaurant som Frederikshøj, som Wassim Hallal driver.
»Der synes jeg, det er snotdumt. En ting er, at det er en restaurant, der ligger på det niveau. Det er ikke restauranter, der bevæger sig i influencerkredse. Hvis man ved en lille smule om de restauranter, så ved man også, at mange af dem har bestillinger langt ud i fremtiden. Det er jo ikke fordi, at de mangler kunder,« siger Thomas Castberg.
»Den måde, de får omtale og nye kunder på, er slet ikke af de kanaler. Altså, det er på alle niveauer uinteressant for dem, det her. Det er bedste fald faktisk decideret skadeligt at blive sat i forbindelse med en influencer, der ugen efter - med al respekt - eksempelvis reklamerer for andre brands.«
»Så igen: Hvis man sætter sig ned og tigger en gratis middag, så siger det mere om ens egen situationsfornemmelse og lidt hårdt sagt intelligens end så meget andet.«
Du kan høre hele afsnittet af Spar Kassen, hvor madekspert Thomas Castberg blandt andet også ærgrer sig over de voldsomt høje fødevarepriser i Danmark netop nu.
Derudover svarer han på spørgsmål omkring vegetarretter fra en lytter.
Du kan høre Spar Kassen med Thomas Castberg hos Apple Podcasts eller Spotify - eller lige herunder.