Natten til 1. oktober tog priserne på en lang række danske dagligvarer et ordentligt ryk opad. 

Det sker, fordi danske virksomgeder nu skal betale for det affald, de sender ud i verden. Problemet er bare, at det ikke alene er deres eget affald, de skal betale for.

»Det er her, det bliver skørt. Der kommer en masse pakker ind over grænsen, men da de firmaer ikke har tilmeldt sig til at betale for deres affald, lander regningen hos danske virksomheder,« siger Andreas Hastrup Clemmensen, fagchef for cirkulære materialer, produkter og emballager i Dansk Erhverv.

Og derfra lander de så hos de danske forbrugere.

tip os
Hvad tænker du om, at danske virksomheder betaler regninen? Har du en mening om sagen så skriv til os på 1929@bt.dk.

Det er EU-regler, der 1. oktober er implementeret i Danmark, der er den direkte årsag til, at virksomhederne nu skal betale for det emballageaffald, der håndteres i Danmark.

Derfor tilfalder regningen for affald fra udenlandske firmaer, der ikke har tilmeldt sig et register over producenter, altså alle danske virksomheder og de udenlandske virksomheder, som til gengæld har tilmeldt sig registeret. 

Mængden af emballageaffald fra de såkaldte free-riders skulle ifølge VANA, en organisation, der håndterer producentansvar for virksomheder, være omtrent en tredjedel.

I slutningen af sidste år skrev Miljøstyrelsen derfor blandt andet til kinesiske firmaer og opfordrede dem til at tage del i betalingen.

»Miljøstyrelsen har en begrundet mistanke om, at mange af disse virksomheder burde være registreret og bidrage til at betale regningen for affaldshåndteringen,« lød det ifølge Berlingske fra styrelsen tilbage i december.

Meget kunne dog tyde på, at der ikke har været den store tilmelding.

I hvert fald overstiger mængden af affald i Danmark langt det, de danske virksomheder står for. 

I dagligvarehandlen lægger man ikke skjul på, at regningen ender hos deres kunder. Uanset om man derudover handler hos Temu og andre firmaer udenlands.

»Der er ingen tvivl om, at hvis man får styr på gratister og freeriders, vil prisstigningerne blive mindre. Det ville klart hjælpe os,« siger Thomas Roland, der er chef for kvalitet og vareansvarlighed i Coop Danmark.

Hos Coop har man tidligere meldt ud, at deres sortimentspriser i gennemsnit stiger med 1,5 procent på grund af affaldshåndteringen. En prisstigning, der kommer oveni, at fødevarepriserne i forvejen generelt er steget 31,1 procent det seneste år.

Andreas Hastrup Clemmensen fra Dansk Erhverv siger, at mulighederne for firmaerne er begrænsede, som tingene er skruet sammen nu.

»Man kan ikke komme efter de firmaer, som ikke lader sig registrere. Dansk lovgivning gælder jo eksempelvis ikke i Kina,« siger han.