Salling Group ville gøre det nemt at vælge europæisk. Men nu er forvirringen total.

I den forgangne uge rullede kæden sin nye mærkningsordning ud i Føtex, Netto og Bilka. En lille stjerne på prisskiltet skulle vise, om varen er fra et europæisk ejet mærke.

Men mærkningen sejler, viser B.T.s rundtur i flere af kædens butikker.

Allerede i de tre Netto-butikker i Indre By i København, som B.T. besøger, går det galt. Her er der masser af fejl med mærkningen – både på de elektroniske prisskilte og de almindelige papirskilte på hylderne.

I Føtex tæt på Strøget kan det samme opleves.

B.T. fortsatte til Vesterbro, for at besøge endnu en Netto og en stor Føtex på Vesterbrogade. Også her var der masser fejl med mærkningen.

Flere europæiske brands – såsom Arla, Kohberg, Stryhns, Carlsberg, Harboe, Karen Wolf, Jensens Food og Nutella – har i utallige tilfælde ikke fået kædens europæiske stjerne.

Europæiske brand uden en stjerne.
Europæiske brand uden en stjerne. Foto: Alexander Schmücker
Vis mere

Det samme gælder den norske fødevaregigant Orklas brands Kims, Beauvais, Den Gamle Fabrik og Bakkedal.

Konkurrerende europæiske produkter står side om side med forskellig mærkning.

Eksempelvis har Bornholms Slagterens grovhakkede leverpostej fået en stjerne, mens leverpostej fra danskejede Stryhns ikke skiltes som europæisk ejet, ifølge mærkningen i de butikker, som B.T har besøgt.

Det samme gælder Arlas babymad, der denne gang har fået en stjerne, hvorimod den schweiziskejede konkurrent Stemper ikke har.

To gange europæisk babymad.
To gange europæisk babymad. Foto: Alexander Schmücker Madsen
Vis mere

Vil man derimod købe Arlas proteindrik i selvsamme Føtex, er stjernen pludselig væk – i hvert fald, hvis man er til hindbær-, hasselnød- eller karamelsmag.

Da mærket blev lanceret lød det fra Salling Groups, at det skulle være »lettere at købe europæisk« efter »stor efterspørgsel fra kunder,« der ønsker at købe europæisk.

Arla proteindrikke
Arla proteindrikke Foto: Alexander Schmücker Madsen
Vis mere

Salling Group nægter at beklage
B.T. har derfor spurgt, om supermarkedsgiganten medgiver, at den mangelfulde mærkning potentielt kan skade europæiske virksomheder, som endnu ikke har fået Europa-stjernen.

Til det svarer Salling Groups pressechef Jacob Krogsgaard i et skriftligt svar:

»Vi ser det hverken som en fordel eller ulempe at have et mærke. Det er alene en udvidet oplysning om, hvor ejerskabet hører hjemme. De sædvanlige oplysninger kan man stadig finde på produktet.«

B.T. har også spurgt, om Salling vil beklage det omfattende rod over for forbrugerne. Det har koncernen undladt at svare på.

I stedet lyder det, at man har gjort sig »umage« og »ville ønske, at udrulningen kunne ske med et fingerknips. Men det lader sig desværre ikke gøre, så det sker over flere dage.«

»Der vil uundgåeligt indsnige sig fejl,« erkender pressechefen.

B.T. har ønsket svar på, hvad Salling Group mener er et acceptabelt antal fejl i deres Europa-mærkning – og hvorfor man vælger at rulle mærket ud, før man har sikret sig mod vildledning af forbrugerne.

Det har supermarkedsgiganten ikke ønsket at svare på.