Har du nogensinde undret dig over, hvorfor mælken altid står bagerst i butikken, eller hvorfor visse produkter altid ser ud til at fange dit blik?
Det er ikke tilfældigt. Supermarkeder og deres leverandører bruger en række bevidste strategier for at påvirke dine indkøbsvaner, og du er måske slet ikke så i kontrol, som du tror.
»Der er mange aktører i supermarkedet, som prøver at påvirke kundernes valg,« forklarer Pelle Guldborg Hansen, adfærdsforsker og ekspert ved Roskilde Universitet, til B.T.
Han giver et klassisk eksempel:
»Mælken, som er en vare de fleste skal have, placeres i det fjerneste hjørne, så man bevæger sig hele vejen gennem supermarkedet,« forklarer han.
Denne "omvej" er designet til at eksponere dig for flere varer og tilbud, som du måske ikke havde planlagt at købe. Tanken er, at du undervejs bliver fristet og lægger uventede ting i kurven.
Men det er altså ikke kun supermarkedet, der har en finger med i spillet, når det kommer til placering af varer, fortæller adfærdsforskeren.
Leverandører og producenter er også aktive deltagere i kampen om din opmærksomhed.
»Producentkæden kan tilbyde en indkøbspris til supermarkeder, som til gengæld giver dem en ønsket placering,« fortæller adfærdsforskeren.
Denne praksis, kendt som "spotting fee" eller placeringsgebyr, betyder, at de mest synlige og attraktive hyldepladser ofte er reserveret til de varer, hvis producenter har betalt mest for at være der.
Det kan derfor være en fordel at være opmærksom på, at den vare, der står allerforrest eller i øjenhøjde, ikke nødvendigvis er det bedste eller billigste valg.
Det påpeger Maja Effersøe Khan, forbrugerpolitisk rådgiver hos Forbrugerrådet TÆNK.
Hun opfordrer forbrugerne til at være bevidste om disse mekanismer, og kigge på både oppe og nede.
»De varer, der er i øjenhøjde kan godt være de dyre, mens dem, der ligger nede ved gulvet, kan være langt billigere,« siger Maja Effersøe Khan til B.T. og tilføjer:
»Butikkerne er godt klar over, at der er nogle placeringer i butikken, der er mere værdifulde, fordi de bedre fanger kundernes opmærksomhed.«
Erik Hovedskou er en af de kunder, som er træt af at blive påvirket i dagligvarehandlen. Det kan du læse mere om her.

