Store kræfter er på spil i dagligvarehandlen.
For når priserne stiger voldsomt herhjemme, søger danskerne løsninger. Blandt andet syd for grænsen, hvor salget af en vare er steget helt voldsomt det seneste år.
»Vi sælger stadig de store traditionelle grænsehandelsvarer – øl, vand og slik – men det er på de øvrige dagligvarer, at vi oplever den store vækst,« lyder det i en skriftlig kommentar fra direktør i Fakta Tyskland, Kasper Allermann.
Et godt eksempel på den tendens er salget af mærkevaremælken Thise Mejeri, hvis salg er eksploderet i de tyske dagligvarebutikker.
I de tre Fakta Tyskland-butikker, som hører under mærkevaregiganten Coop, er salget af deres mælk steget 500 procent det seneste år.
At de oplever en stigning i salget af hverdagsvarerne skyldes stigende pres på fødevarepriserne herhjemme.
Ifølge Danmarks Statistik er fødevarepriserne steget med knap 31 procent over de seneste fire år.
Coop oplyser til B.T., at de i butikkerne i Tyskland kan sælge danske varer billigere på grund af lavere moms, færre afgifter og færre omkostninger.
Hvilket de gør i højere og højere grad.
Gennem det seneste år er salget af fødevarer som mælk, frugt og grønt, kød og pålæg steget med over 10 procent i de tre store butikker, som Coop har syd for grænsen, Fakta Tyskland.
