Efterhånden er det en smuk tradition, at julen foruden steg og gran betyder jule-samlekort i Salling Groups butikker.
De såkaldte Valde-kort, der hører til TV2s julekalender 2025, er dog en højtidsdille, der risikerer at ramme visse børn hårdt, lyder det.
Det mener Steffen Sand, som driver den velgørende organisation Fødekæden, i hvert fald. Han har derfor startet et Valde-kort-initiativ.
»Vi vil sikre os, at de her samlekort ikke skaber en utilsigtet ulighed blandt børn,« siger han, da B.T. taler med ham.
De har derfor i organisationen stillet en 'byttebøtte' med de populære Valde-samlekort sammen med deres køleskab med madvarer til uddeling.
De populære kort tager altså afsæt i TV 2s julekalender Valdes jul – Vintermiraklet.

I tidligere tider har der været stor ståhej, om både samlekort og eftertragtede julekalender-nissehuer.
Det har blandt andet skabt debat, at folk har hamstret Tinka-nissehuer fra julekalenderen af samme navn, og i år videresælger samlekort til Valde-julekalenderen.
Hvis danskerne i år skal have en pakke Valde-kort, skal de købe for 100 kroner i Salling Groups kæder Føtex, Bilka eller BR.
Meget lig metoden, man de seneste år har kunnet erhverve sig kortene.
Steffen Sand understreger, at han ikke er ude med kritik af Salling Group. Han vil bare være med til at udligne forskellen på børns tilgang til de dyre kort så vidt muligt.
»Det er jo ikke alle familier forundt at handle i Føtex og Bilka, og hvis familier med færre penge handler der, er det måske også for mindre beløb,« siger han.
Du siger selv, at familier med færre midler i en eller grad ofte ville kunne få adgang til Valde-kort. Er der så overhovedet et problem?
»Det kan jo godt være – set med vores voksenøjne – at det ligner et dumt papkort, men for børn er det rigtig stort. Vi kan se, at det skaber ulighed, og at det gør, at nogle børn ikke være en del af fællesskabet.«
Det skal byttebøtten, som også var sat op i 2024 til Tinka-kort, være med til at afhjælpe. Her kan børn både bytte deres kort, men også bare fiske efter dem, de mangler.
»Det var en stor succes sidste år. Forældre og bedsteforældre kom med deres børn og børnebørn, og der blev både udvekslet kort blandt børnene og strikkeopskrifter blandt de voksne.«
Steffen Sand synes, at samlekortene er et fint initiativ fra TV 2 og Salling Group.
»Man kan jo også se, at det er noget, folk kan samles om på kryds og tværs, og det er jo det vigtigste,« siger han, inden han slutter:
»Du kan også se det på, at folk sender kort til os fra Ribe og flere andre byer langt væk for at støtte op om at hjælpe.«
