At købe avocadoer kan føles som et regulært lotteri.
Om den er moden nok eller for moden finder man ofte først ud af, når man er kommet hjem.
Men nu vil Coop sikre sig, at ingen går fra butikken med umodne avocadoer.
Det skriver de selv i en pressemeddelelse.
Med den nye modningsteknologi kaldt softripe (skånsom modning, red.) kan man ved hjælp af kunstig intelligens sikre, at avocadoen altid er moden.
Normalt modnes avocadoer i et kunstligt miljø, hvor man »stresser« den naturlige modningsproces med varme udefra.
Men den nye teknologi modner i stedet avocadoerne indefra og ud og ligner mere det naturlige miljø, som frugten modnes i.
Kategoridirektør for frugt og grønt i Coop, Nicolai Horsner, er begejstret for det nye tiltag.
»Vi har testet avocadoerne i udvalgte butikker, og konklusionen er entydig: Gladere kunder og færre klager over avocadoer, der ikke lever op til forventningerne. Det har givet stigning i salget af avocadoer i testbutikkerne,« siger han.
De nye avocadoer sælges i Coops butikker fra uge 49.
