»Nu går vi fuldstændig amok med julepriserne – glem alt om kundeklubber, apps og endagstilbud – livet er kompliceret nok i forvejen. Smør til 8 kroner – hele vejen frem til jul.«

Sådan skrev Rema 1000s kommunikations- og ansvarlighedsdirektør, Jonas Schrøder, på X 11. december.

Dagligvareekspert Bruno Christensen vurderer, at kæden med opslaget forsøger at opnå to ting.

For det første garanterer de, at smørprisen er på sit laveste niveau lige nu.

»Og nu har de låst smørprisen i troen på, at det giver deres kunder tryghed men også troen på, at prisen afholder deres kunder fra at hamstre.«

Og netop frygten for at løbe tør for smør viste sig at blive en realitet for en af kædens konkurrenter, Lidl

tip os
Gør du brug af de ekstremt billige juletilbud? Så vil B.T. meget gerne høre fra dig. Kontakt os via formularen her.

Her sænkede man smørprisen til 5,95 kroner, men efter massiv efterspørgsel måtte kæden indse, at de ikke kunne følge med.

Også hos andre kæder har man forsøgt at sikre, at alle får adgang til billigt smør. I langt de fleste supermarkeder er der indført antalsbegrænsninger på varen, og hos Netto gik et smørskilt endda viralt.

Jonas Schrøders opslag tyder ifølge Bruno Christensen også på, at konkurrencen om julehandlen fortsætter på fuld tryk.

Tror du, det er en stikpille til deres konkurrenter, når de nævner kundeklubber, endagstilbud og apps?

»Stikpille eller ej, så er konkurrencen om julehandlen hård blandt dagligvarekæderne. Jo tættere de kommer på jul, desto mere hektisk bliver det.«

Og selvom Rema 1000 lover lave priser på det bløde guld helt frem til juleaften, betyder det ikke, at de står stærkest, vurderer dagligvareeksperten.

»Det synes jeg ikke, de har været. Men de har taget nogle initiativer nu her, hvor de gerne vil frem i forreste række igen,« mener han.

»Det er ikke dem, der har været først. Det vil jeg sige, at Lidl har været, og derefter har de andre fulgt efter. 365discount har også været meget aktive.«

B.T. har kontaktet Jonas Schröder, men han oplyser, at det ikke er muligt at stille op til interview.

Vi ville gerne have spurgt ind til, hvordan opslaget hænger sammen med Rema 1000s egne tilbudskampagner, hvor der også har været tale om tidsbegrænsede tilbud og salgsbegrænsninger.