Konkurrencen om at tilbyde de bedste priser spidser til blandt landets supermarkedskæder, godt to uger før jul.
Dette mærkes utvivlsomt i B.T.s pristjek, som er baseret på 10 supermarkeders tilbudsaviser.
Der tegner sig nemlig ikke et entydigt billede af én enkelt kæde, der dominerer julehandlen i denne uge.
Lidl markerer sig med to tilbud på særligt billig flæskesteg og piskefløde. Se alle de gennemgåede tilbud fra landets supermarkeder nederst i artiklen, og find ud af, hvor du ellers kan spare.
Ifølge dagligvareekspert Bruno Christensen forsøger de forskellige kæder at profilere sig stærkt på meget specifikke varer.
»De har valgt forskellige produkter at profilere sig på,« siger han til B.T. og tilføjer:
»Det samlede billede bliver, at de appellerer til forbrugerne på forskellig vis med forskellige produkter, som de ved, der er efterspørgsel på til jul.«
Af dem grund tegner der sig et noget mere grødet billede af, hvilket supermarked der er skarpest på de tjekkede tilbud i denne uges pristjek.
Dog markerer Lidl sig endnu engang.
Kæden vinder to ud af fem pristjek af varer med tilbud på henholdsvis den billigste flæskesteg til 6,95 kroner og fløde til 4,95 kroner.
Dog er det værd at bemærke, at tilbuddet på fløde til 4,95 kun gælder medlemmer med app-kupon. Er man ikke medlem, skal man i stedet give 7,95 for piskefløden.
Bruno Christensen mener, at de gennemgåede tilbud i sidste ende kommer forbrugeren til gode.
»Det er et udtryk for en hård og god konkurrence mellem dagligvarekæderne, hvilket kommer forbrugerne til gode i form af attraktive og usædvanlige priser,« vurderer dagligvareeksperten.
Det er dog vigtigt at bemærke, at der udkommer nye tilbudsaviser i den kommende uge – kun få dage før juleaften.
Her er skiller Lidl sig ud, ved at tilbudsavisen gælder frem til 23. december.
»De binder sig til nogle priser, som konkurrenterne har tid til at imødegå.«
Lidl er eksempelvis den eneste, der virkelig slår til på prisen for piskefløde med et tilbud på Arlas halvlitersvariant til kun 4,95.
Tilbuddet gælder dog først fra 18. december, kræver brug af deres app-kupon og begrænses til maksimalt tre styk per kunde per dag.
Dagligvareeksperten tør dog godt love, at netop piskefløden blandt andre varer vil dukke op i tilbudsmaskinen hos de øvrige kæder i de kommende aviser.
