30,95 kroner.
Så meget skal du i dag betale, hvis du køber en pakke Lurpak smør eller smørbar hos Bilka.
Prisen er nemlig for ganske nyligt steget fra 27,95 kroner. Det svarer til cirka 10,7 procent.
Hos Salling Group, der står bag kæden, bekræfter man prisstigningen, som man tilføjer, at man ikke selv er herre over. Det er Arla.
»Prisændringen, der efterhånden er små to uger gammel, er et resultatet af højere indkøbspriser fra vores leverandør,« siger Jacob Krogsgaard Nielsen, som er pressechef i Salling Group, i et skriftligt svar til B.T.
Han får opbakning fra Søren Mølund Grønborg, som er råvarespecialist hos de danske landmænds analyseinstitut AgroMarkets.
»Vi ser lige nu, at priserne på mælkefedt er høje. Der er stor efterspørgsel over det meste af verden,« siger Søren Mølund Grønborg til B.T.
»Selve smørprisen i EU er steget med cirka 80 procent i løbet af det seneste års tid,« tilføjer han.
Søren Mølund Grønborg peger på tre årsager, som sammen har sendt priserne i vejret.
Den første er, at virussygdommen Bluetongue, som rammer blandt andet køer, har spredt sig.
Dernæst kommer de højere temperaturer globalt, som ifølge Søren Mølund Grønborg betyder, at køerne ganske enkelt producerer mindre mælk.
»Og så har landmændene været ramt af dårlige bytteforhold, altså at foder er blevet dyrere, mens mælken ikke er fulgt med,« siger Søren Mølund Grønborg.
»Det betyder, at landmændene selv skruer ned for produktionen globalt. Så prisstigningerne er et resultat af en lavere produktion og en forholdsvis høj efterspørgsel,« understreger han.
Tror du, at vi vil se flere stigninger?
»Det kunne der godt komme. Umiddelbart forventer vi ikke, at mælkeprisen falder i hvert fald,« siger Søren Mølund Grønborg.
»Der er ikke udsigt til, at landmændene skal have mindre for deres mælk i det næste stykke tid,« tilføjer han.
B.T. har tidligere dokumenteret, hvordan dagligvarekæderne i Danmark eksempelvis op til højtider kører kampagne og sætter priserne på blandt andet smør ned med meget voldsomme beløb.
I marts omkring påsken kunne man således over en periode på tre dage købe Lurpak smørbar til seks kroner for en pakke.
Og adskillige andre steder lå prisen i samme periode omkring otte-ni-ti kroner for samme produkt.
Altså er normalprisen hos Bilka i dag mere end det tredobbelte.
B.T. har spurgt Salling Group ind til årsagerne til, at der er så stor forskel på normalprisen og tilbudspriserne på lige netop smør.
Og om man overvejer at indsnævre det spænd mellem de to yderpunkter.
Men det skal kædens kunder ikke forvente.
»Mange navigerer efter indholdet i vores aviser, ikke kun når det handler om smør, men også mange andre varer, og det er et redskab for dagligvarebutikker til at differentiere sig fra hinanden, og derfor har vi umiddelbart ikke nogen tanker om at ændre på vores kampagnetryk,« siger Jacob Krogsgaard Nielsen i et skriftligt svar.
Søren Mølund Grønborg tør ikke spå om, hvad dagligvarekæderne kommer til at gøre med tilbudspriserne på smør op til jul.
Han kan imidlertid ikke umiddelbart forestille sig, at prisniveauet kommer ligeså langt ned som op til påske.
»De naturlige årsager trækker ikke priserne på mælk og smør ned,« konstaterer Søren Mølund Grønborg.
Thomas Castberg kaster sin ærlige dom over Rema 1000s nye hakkede oksekød blandet med minimum 35 procent grønt. Det sker 12.15 minutter inde i seneste afsnit af B.T.s podcast Spar Kassen.
Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder.