Noget så hverdagsagtigt som en plade Marabou har sat ild i debatten om fødevarepriserne i Danmark. 

44.95 danske kroner for 185 gram mælkechokolade med Fudge og Havsalt er noget, som kan få mange aktører til tasterne. 

»Jeg har lige tjekket. I Sverige sælges denne i dag i ICA for 23,55 danske kroner (35,95 svenske kroner). Det er altså ikke noget med kakaohøsten eller klimaforandringer. Hvad er årsagen?,« skriver folketingsmedlem for Liberal Alliance, Steffen Frolund på det sociale medie X. 

I sin kommentar skriver han, at den vigtigste årsag skal findes i den moms og de afgifter, man lægger på danske varer.

I Sverige er der en langt lavere moms på chokolade. Der lægger de kun 12 procent til varens pris, og der er heller ikke en sukkerafgift, som vi ser det i Danmark.

Men hvad er op og ned?

B. T. har søgt den specifikke chokolade på de svenske indkøbssider, hvor den højeste pris flere steder ligger på 29.95 svenske kroner.

Regnet om til danske kroner og med momsen trukket fra koster den konkrete Marabou med Fudge og Havsalt 17,48 danske kroner rundt regnet.

Altså en væsentligt lavere pris, selv når moms og afgifter er trukket fra. For prisen på den danske chokolade bliver til sammenligning 31,16 danske kroner uden moms og afgift.

Der er jo stadig et hop op til den danske pris, når man renser tallene for skatter og afgifter, så hele forklaringen kan jo ikke ligge der. Hvad siger du til det?

»Der skal man jo også tænke på, at det ikke kun er på salgsprisen, der er skatter og afgifter. Det finder man flere steder i forsyningskæden,« siger Steffen Frolund.

Sukkerafgiften er jo lavet, fordi man vil gøre det favorabelt at vælge sundere – til gavn for danskernes sundhed. Er det ikke en god idé?

»Når fødevareproduktion har en bagside, går vi i Liberal Alliance jo faktisk ind for afgifter. For eksempel som i en CO₂-afgift, men hvordan folk skal spise, må de selv bestemme.«

En anden aktør i kommentarsporet under opslaget om den 44.95 kroner dyre Marabou-chokolade er Kommunikations- og CSR-chef i Salling Group, Henrik Vinther Olesen.

At den aftagende inflation og fødevarepriserne ikke følges ad, siger han, skyldes, at forklaringen om priserne ikke skyldes inflation.

Han påpeger, ligesom Steffen Frolund, at der i Sverige ikke er lige så høj moms og sukkerafgift, og uddyber så videre:

»Der er også forskel på, hvordan danske og svenske supermarkeder promoverer varer; i Danmark kan man oftere end i Sverige finde tilbud under normalpris,« skriver han.

B.T. har spurgt til, hvad han konkret mener, med sin sidste pointe.

Skal man forstå det sådan, at det højere niveau på normalpriser hænger sammen med, at der oftere er tilbud i Danmark?

»Det er et resultat af alle nævnte faktorer. Pointen med tilbuds- og kampagnepriser er blot vigtig at nævne, forbi Marabou-chokoladen ofte er at finde til nedsat pris,« lyder det skriftlige svar, som bliver sendt fra Salling Groups presseafdeling.

B.T. har i forbindelse med debatten på det sociale medie talt med De Samvirkende Købmænd, som er en organisation bag mange købmænd i branchen. Blandt andre Meny, Spar og Løvbjerg Supermarked.

Direktør Jannick Nytoft mener ligesom Steffen Frolund, at en del af den høje pris skal findes i de danske regler.

»Det er helt klart afgifter og skatter, som gør, at vi ligger så højt sammenlignet med nabolande. Når man eksempelvis sammenligner med Sverige, har de en langt lavere moms og ingen chokoladeafgift,« siger Jannick Nytoft.

Ligesom Frolund mener han også, at en stor del af forklaringen i hoppet fra de danske tal ned til den svenske pris uden moms skyldes skatter og afgifter, der skjuler sig på forskellige steder i varens vej til butikkens hylde.

Derudover peger han på en kurs, der gør det favorabelt at handle i Sverige netop nu.

Til sidst slår han fast, at han mener, det kan give et skævvredet billede, hvis man fokuserer for meget på en enkeltstående vare. 

Er det manglende konkurrence i fødevarebranchen, som har noget at gøre med det prisniveau, vi ser?

»Det kræver ikke den store indsigt i dagligvarebranchen at vide, at der er nogle, der har store problemer, så det er altså ikke, fordi der mangler konkurrence,« slutter han.

Boligejernes friværdi er steget markant i år – og det giver store muligheder for at spare penge, lyder det i det seneste afsnit af podcasten Spar Kassen.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.