Så er påskepriskrigen skudt i gang, og dagligvarehandlen lægger ud med meget attraktive tilbud på smør.

For igen er det en af danskernes yndlingsvarer, som skal lokke kunder i butikkerne frem mod påsken. Hos en af de store discountkæder kan de handlende få en pakke smør på tilbud til bare otte kroner.

»Smør er langt oppe på listen over varer, som mange kunder har derhjemme. Når man så dertil kan få en pakke til bare otte eller ti kroner fremfor de 20 til 30 kroner, de normalt koster, er det noget, der lokker kunder til,« siger Bruno Christensen, som er ekspert i dagligvarehandel.

Det er altså afgørende for butikkerne, at de er attraktive på deres tilbud, hvis de vil have de storhandlende påskekunder indenfor dørene.

tip os
Skal du handle meget smør, hører vi gerne fra dig

Her er en klassiker som billig smør et rigtig godt værktøj at gribe efter, lyder det fra eksperten.

Det er denne påskesæson Lidl, som starter hårdt ud med en pris på otte kroner for en pakke Lurpak-smør eller smørbar.

For at få smørret til den pris, skal kunder dog benytte sig af et kupontilbud, og desuden er der et maksimum af fire pakker per person til den pris.

Ønsker man ikke at benytte sig af kupontilbuddet, er det derfor oplagt at kigge mod konkurrenterne. Rema 1000 har ligeledes billig Lurpak. Her koster en pakke smør eller smørbar 10 kroner næste uge, hvor hver kunde maksimalt kan købe seks styk.

I Bilka kan man købe billig Kærgården til tre pakker for 29 kroner. - altså 9,67 kroner per pakke - men så er der lagt et loft på tre pakker per kunde. 

Markedslederen på discountmarkedet, Netto, må se sig slået af de andre kæder i denne omgang. Her har man nemlig Lurpak-smør og smørbar til en dyrere pris på 14 kroner pakken i den kommende uge.

 Der er dog en god mulighed for, at priserne bliver lavere over hele linjen, vurderer Bruno Christensen:

»Det skulle bestemt ikke overraske mig, hvis priserne kommer endnu længere ned. Det kan sagtens nå at blive vildere frem mod påsken,« siger han.

»Jeg tror først, det er i næste uge, dagligvarekæderne hiver deres allerbedste tilbud frem. Det er der, folk for alvor begynder at forberede sig til påske.«