Selv de dyrere dagligvarekæder kan ikke komme uden om det.

Prisen er vigtig for alle danske kunder lige nu, og derfor kommer Meny – blandt mange andre – ud med et klart budskab. 

'Vi hører jer, og vi sænker prisen'.

»De bliver nødt til det, for det er noget, alle kunder tænker på. Så de skal vise egne kunder, at de trygt kan handle hos dem.«

Meny er derfor ude med en julekampagne, hvor de sænker 10 varers pris til et niveau, som det lå på for ti år siden.

Det gør de i anledning af, at de har været 10 år på det danske marked. Det er dog ikke den eneste grund. For julehandlen er afgørende, og kæde efter kæde er ude med aggressive budskaber. Som blandt andet Lidl, der har startet priskrig.

Billedet med prisfokus ses i Meny:

tip os
Er du stødt på markante prisstigninger i dagligvarehandlen? Så vil B.T. meget gerne høre fra dig. Kontakt os via formularen her.

»Vi kan godt se det i vores salgstal. Vi er kendt for vores brede sortiment, men kunderne handler smallere, og de tager de billigere varer,« siger kædedirektør i Meny, Richo Boss.

Vi er lidt skizofrene

B.T. har spurgt direktøren, hvad 10 varer egentlig nytter, når de også er kendt for at være nogle af de dyrere i branchen.

»På den måde er vi også lidt skizofrene, for på den ene side er vi jo en kæde, der gerne vil inspirere vores kunder til at købe mere spændende varer,« siger Boss, inden han uddyber:

»På den anden side vil vi klokkeklart sige, at vi på hverdagsvarerne er på plads på prisen.«

I siger, I er konkurrencedygtige, men I er jo ofte i bunden i vores pristjek, så er I egentlig det?

»Ja, eller i midten af pristjek. Men ja, vi er konkurrencedygtige. Vi ved dog godt, at vi har nogle højere prispunkter på grund af kvalitet. Nu viser vi bare, at man kan få de mest købte varer til en overkommelig pris.«

Kunder skal jo være heldige, hvis der er en eller to af disse varer, der lander i deres kurv. Hvad rykker varer egentlig?

»Vi ved med sikkerhed, at de her varer, er nogle, der bliver solgt rigtig meget op mod jul.«

Prøver I ikke bare at lokke kunder i butikken?

»Det er alt, hvad vi gør. Vi gør alt, hvad vi kan, for at lokke kunder til. Vi vil dog også vise, at vores kunder kan finde de her varer til billige penge helt frem til jul.«

Ifølge dagligvareekspert Bruno Christensen står og falder meget med julehandlen for de danske dagligvarekæder.

Lørdag skrev B.T. eksempelvis, at 20 procent af overskuddet kan hentes hjem på bare én måned.

Du kan spare voldsomt

B.T. har tjekket de 10 tilbudsvarer for at give en fornemmelse af, om de reelt er gode køb. 

Holdt op imod Rema 1000s priser, samt de tilbud, der findes fredag 21. november, er de billigere end andre lignende produkter netop nu.

Der vil dog også komme voldsomme tilbud i den brede handel på varer, der normalt er dyrere, som smør, flæskesteg og fløde.

Det er her, mange kunder kan spare rigtig stort frem mod jul. 

Se produkterne, der er sænket i pris frem til 23. december hos Meny, i listen herunder: