»Det her er starten på en priskrig. De andre kæder kan ikke sidde og se på de her priser uden at matche. Det vil være som at sige, at Lidl står alene med billige priser.«

Det er analysen fra dagligvareekspert Bruno Christensen.

Han har lang erfaring fra dagligvarebranchen. Han har set det før. En aktør lægger stærkt ud, og de andre er tvunget til at følge med. Derfor har B.T. taget fat i konkurrenterne.

For hvad er deres reaktion på, at Lidl har sænket prisen på 100 varer? Blandt andet varer, som er steget voldsomt i pris som smør, oksekød og kaffe.

B.T. har spurgt til, hvad de tænker om udspillet, og om de kommer de til at gå med ned på priserne.

Hos markedsleder Saling Group, der har kæderne Netto, Føtex og Bilka, lyder det:

»Det er da alle tiders, synes vi - og vi følger naturligvis altid med hos naboerne og i deres priser,« lyder det i en skriftlig kommentar fra pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen.

Dermed melder de ikke direkte ud, at de kommer til at gå med ned i pris. Hos Rema 1000, der ligesom Netto og Lidl er en discountkæde, kommer svaret fra kommunikationsdirektør Jonas Schrøder:

»Det er spændende – men af konkurrencehensyn holder vi for os selv, hvilke tiltag vi gør – indtil vi fortæller kunderne det,« skriver han.

Også hos Coop har man bemærket kampagnen:

I priseksemplet, hvor B.T. har sammenlignet med konkurrenters priser, ville man i denne uge spare ti procent på en handel i Lidl. Ekspert mener dog, at konkurrenter vil gå med.
I priseksemplet, hvor B.T. har sammenlignet med konkurrenters priser, ville man i denne uge spare ti procent på en handel i Lidl. Ekspert mener dog, at konkurrenter vil gå med. Claus Bech Andersen/Ritzau Scanpix

»Vi vil altid have konkurrencedygtige priser i vores kæder, og følger markedet tæt. Men tiltaget fra Lidl har ikke et omfang, der får os til at gøre noget ekstraordinært,« lyder det fra informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Lørdag kunne B.T. bringe et lille udsnit af de valgte varer holdt op imod konkurrenters priser. Priserne er samlet 9. oktober, hvor Lidl meldte deres prisindsats ud.

Der havde Lidl en mere end 12 procent lavere samlet pris, på de varer man kunne lave en sammenligning hos konkurrenterne.

At det kun er et lille udsnit, Lidl deler offentligt, skal ikke bekymre kunderne, lyder vurderingen dog.

»Det er hele øvelsen. At leve op til det man lover,« siger Bruno Christensen.

Det hele falder på gulvet, hvis kunderne ikke kan mærke, det reelt er billigere at komme ned og handle i Lidl.

Fødevarepriserne er samlet steget med knap 33 procent over de sidste fem år, viste inflationstal udgivet af Danmarks Statistik fredag.

Se Lidls nye priser holdt op imod deres konkurrenter hos Rema 1000 og Bilka her: