Du finder en vare på en hylde i et supermarked. Den er sat ned og du tænker, at du gør dig et godt køb.

Men oppe ved kassen er prisen ikke længere den samme, som da prisskiltet blev sat op.

Faktisk er varen blevet dyrere, end hvad du først troede. 

Dét problem oplever alt for mange, indrømmer Netto.

Og nu forsøger discountkæden at løse det ved at udskifte samtlige papirskilte ud med et nyt elektronisk system, der skal minimere det antal fejl, som forbrugerne lige nu oplever i deres foretrukne Netto-butik.

For med Nettos ord, har de oplevet en »alt for høj fejlprocent« i kunder, der oppe ved kassen betaler en højere pris, end varen stod til på hylderne. 

B.T. har været i kontakt med Nettos Head of Operations Henrik Nielsen, der erkender fejlen, og som samtidig forklarer, at der især er to grunde til, at man har valgt at udskifte det nuværende system på varehylderne:

»Den første grund er, at vores kollegaer bruger uendeligt lang tid på at skifte prismærkaterne ude i butikken. Og her er der en alt for stor risiko for, at der opstår fejl, da medarbejdere kan forveksle, hvilken smør der er på tilbud,« siger Henrik Nielsen.

»Den anden grund er, at vi gerne vil imødekomme den feedback, vi har fået fra vores kunder. Priskorrektionen, altså når kunderne korrigerer kassemedarbejderen med en fejlagtig pris, har været alt for høj, og det løser vi med det nye system.«

Henrik Nielsen forklarer samtidig, at det er en stor investering at udskifte systemerne i samtlige 550 butikker på tværs af landet, men at det er nødvendigt for at sikre, at priserne stemmer overens med, hvad de står til på hylderne. 

»Vores procedure er lige nu, at medarbejderne retter priser to gange om ugen i butikken. Med det nye system er vi langt mere agile og kan gøre det hver evig eneste dag. Der kommer til at være langt færre prisfejl i fremtiden,« forsikrer driftschefen i Netto.

I udgangen af oktober måned har Netto implementeret det nye system i 85 butikker på tværs af landet. 

Henrik Nielsen fortæller endvidere, at det efter sommer vil være indført i alle Nettos butikker. 

Salling Group, der ejer Netto og Føtex, indførte i 2009 de første elektroniske prisskilte i Føtex, der nu har indført systemet i samtlige butikker.

Hvad er egentlig mest irriterende i et supermarked? Er der nogen grund til at drikke plantedrikke? Thomas Castberg giver sine kontante svar i den seneste udgave af Spar Kassen.

Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder: