Michael Pedersen indrømmer gerne, at han er mere end almindeligt interesseret i fødevarepriser.
Pengene er små med hans kontanthjælp, og derfor betyder det noget, når priserne stiger, og pakkerne skrumper.
»Det er jo svært at vide, hvad det er der sker. Jeg føler, de snyder os, når jeg kan se, at en instant kaffe koster 30 kroner herhjemme, men i Tesco i England koster 10 kroner.«
Sådan undrer han sig gang på gang over det, der sker i dagligvarehandlen.
I disse dage er årsforhandlinger i gang mellem de store kæder og deres leverandører. De har meget at skulle have sagt for de priser, kunderne møder i butikkerne.
Per Østergaard, der er dagligvareekspert og ekstern lektor på CBS, forstår godt, at Michael Pedersen undrer sig.
Der er dog mange faktorer, der spiller ind. Der er moms, afgifter, kaffebøndernes klimakamp med dårlig høst, og så er der årsforhandlinger.
»Det kan være, den kaffe Michael er stødt på i England, er fra en tidligere leverance, men den danske er fra en nyere leverance og købt til en anden pris. Eksempelvis på grund af en anden kaffepris.«
På den måde spiller de forhandlinger rigtig stærkt ind på det, vi møder i butikkerne. Blandt andet 200 procent dyrere kaffe.
»Jeg ved godt, at moms, lønforhold og klima har effekt på de priser, vi har i Danmark, men jeg kan alligevel ikke lade være at undre mig,« siger Michael Pedersen.
En undring, der heller ikke nødvendigvis er helt grundløs siger Per Østergaard.
»Det er jo ikke altid at alle prisstigninger kan forklares med moms og de andre nævnte forhold. Der må vi bare erkende, at det er et meget lidt transparent marked, hvor man ikke ved, hvad der sker i forhandlinger og prissætninger.«
Det er netop gennemsigtighed, Michael Pedersen efterspørger. Når man køber en marsbar vejer den 50 gram, men når man køber den i en større pakke vejer den kun 40 gram.
»Jeg er godt klar over, at den har en billigere pris i den store pakke, men man får jo ikke fem chokoladebarer, der svarer til dem, man plejer. Man får kun fire, og de fanger en ind,« siger han.
Per Østergaard forklarer, at en anden ting, der spiller ind på fødevarepriserne er, at Tesco er en rigtig stor spiller. De er derfor meget magtfulde.
Det danske marked er mindre, og derfor er det ikke altid muligt at forhandle lignende priser hjem.