Michael Sangill har lige vundet prisen som en af de bedste i sin branche. Sammen med sin makker er han i front for en forretning, der omsætter for et trecifret millionbeløb om året. 

Nu kommer han med et opråb.

»Nogle forældre smitter deres børn med den her forestilling om, at man skal den boglige vej, men jeg ser så mange mennesker, som gør det godt i butikken, og som virkelig kunne få noget godt ud af detailbranchen.«

Michael Sangill, har netop vundet den fornemme pris Danish Retail Award, fordi han er en købmand i særklasse.

Selv har han været i detailhandlen siden han som 13-årig håndsorterede panten som flaskedreng. Til en timeløn, han mener, lå på 29 kroner.

Det har været den helt rette vej for ham at gå. Michael Sangill kan sammen med sin makker Thomas have med mennesker at gøre, mens de driver en velsmurt forretning med tilfredse ansatte. 

Derfor undrer det ham også, hvorfor flere ikke får øjnene op for de muligheder, han selv har haft så stor glæde af. 

Han støder på forudindtagede meninger om sin branche, og der er især ét aspekt ved folks tilgang, der slet ikke hænger sammen i hans optik. 

»Det kan godt være, det bare er fordi, jeg er blevet gammelklog, og derfor ser tingene på en anden måde,« siger den 40-årige købmand og fortsætter:

Michael Sangill til venstre sammen med hans makker Thomas Dalsgaard Pedersen til højre. Michael Sangill siger, at det er ham, der modtog prisen, fordi hans makker er mindre glad for at stå på en scene.
Michael Sangill til venstre sammen med hans makker Thomas Dalsgaard Pedersen til højre. Michael Sangill siger, at det er ham, der modtog prisen, fordi hans makker er mindre glad for at stå på en scene.

»Men der er jo nogle af vores unge ansatte, der tager et eller to sabbatår. På to år kan man nå at blive udlært, og få papir på, at man har været her. Det er jo ikke sikkert, at det er noget man vil for evigt, men detailbranchen kan give en hel masse.«

Men år efter år oplever han unge mennesker med stort flair for købmandsbranchen og detailhandel, som i stedet vælger en længere, videregående uddannelse. 

Selv har han været gladest for at studere, når det har været direkte bundet op på hans arbejde.

Efter årene som flaskedreng og senere kassemedarbejder, tog han som udlært først fire år i Coop og siden rejste han fire år til Grønland, hvor han arbejdede i en stor købmandsbutik.

»Det gav mig virkelig meget i forhold til at lære at lede. Jeg havde en rigtig god chef dengang, som jeg lærte rigtig meget af. «

På et tidspunkt fik han dog en besked hjemmefra. Købmændene i hjembyen skulle sælge, så det var nu, hvis han og Thomas – som han blev udlært samtidig med – skulle have butikkerne. Det passede heldigvis med, at han var klar til at komme hjem til Danmark.

I dag har de tre butikker ved Hvide Sande, som de driver med succes.

»Noget af det, vi gør rigtigt, er hele tiden at investere i fremtiden. Vi begyndte med nogle ret slidte butikker, men investerede stort for at modernisere,« siger Michael Sangill.

Et andet sted de har skudt penge i deres foretagende er i køle- og fryseanlæg.

»Det er ikke sådan en investering, hvor kunderne siger 'fantastisk lækre anlæg', men vi lagde otte millioner i dem, og sidste år sparede vi 25 procent i el i den ene butik for eksempel,« siger købmanden.

Derudover er det vigtigt med glade medarbejder, store investeringer i lokalsamfundet, så man er til stede og gør noget for sine kunder, og så skal man have de rette varer på hylderne.

»Vi har for eksempel masser af kirsebærvin, kvark, mælk med høje fedtproducenter og pølser på glas,« siger købmanden, der slutter med at konstatere, at hans løn er en, man kan være godt tilfreds med.

I det tilfælde, at det skulle være lønnen, der afholder de unge fra at følge i hans fodspor.