Det er vist gået op for de fleste, at der sker vilde ting på oksekødsmarkedet.

Det er der blandt andet en særlig grund til, som blandt andet skal findes ude i de danske stalde.

»Der er ikke slagtet så få dyr de sidste fem til 10 år, som der bliver lige nu.«

Sådan lyder det fra Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, til B.T.

Mens oksekødsprisernes himmelflugt stadig debatteres vildt blandt almindelige forbrugere og politikere har B.T. taget temperaturen på markedet. Som stadig er brandvarmt.

Målt fra samme måned for fem år siden og til nu er oksekødet, som vi køber i dagligvarebutikkerne, steget over 55 procent i pris ifølge Danmarks Statistik. 

tip os
Er du stødt på markante prisstigninger i dagligvarehandlen? Så vil B.T. meget gerne høre fra dig. Kontakt os via formularen her.

På bare seks måneder kan man se en stigning på knap 17 procent ifølge Danmarks Statistik, og prisudviklingen bliver ved med at gå opad.

Men hvorfor gør den egentlig det?

Meget af det, vi ser i dagligvarebutikkerne, handler om et helt simpelt regnestykke.

»Det handler simpelthen om udbud og efterspørgsel,« lyder det fra Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi.

Landmændene har holdt længere på deres køer før slagtning, da mælkeprisen også var rigtig god. Det billede kan godt vende.
Landmændene har holdt længere på deres køer før slagtning, da mælkeprisen også var rigtig god. Det billede kan godt vende. Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Vores danske oksekødsmarked er meget bundet op på de internationale tendenser. Vi både eksporterer og importerer oksekød.

»Jeg har lavet undersøgelser, som viser, at oksekødets priser herhjemme følger de udenlandske priser meget tæt,« siger Henning Otte Hansen.

Landmændene er blevet rigere, for der har været god efterspørgsel på den stadigt skrumpende mængde oksekød, der bliver produceret.

»Mælkepriserne har også været stigende, og mælkeproduktion og oksekødsproduktion hænger tæt sammen, så landmændene har måske ventet lidt med at få deres køer slagtet på grund af mulig fortjeneste,« forklarer Henning Otte Hansen.

B.T. har taget fat i konsulentvirksomheden Kauza, der har stor indsigt i data fra dagligvarehandlen.

Fra dem oplyses det, at der også er ændringer i pakkerne, som er med til at påvirke priserne.

»Efter de første tre kvartaler i 2025, kan vi se, at selve værdien i kategorien ikke har rykket sig meget, men til gengæld er volumen faldet markant,« lyder det fra Allan Rosborg, der sidder med data og shopping-tal.

Noget, der påvirker danskernes vaner, lyder det fra ham.

»Der er stadig næsten lige så mange danske husstande, der køber oksekød, men den gennemsnitlige danske husstand køber 15 til 20 procent mindre oksekød i forhold til 2024,« udtaler han og uddyber:

»Kategorien købes simpelthen mindre frekvent og i mindre mængder end tidligere.«

Tiden vil vise, om prisen på oksekød begynder at falde snart. 

»Vi kan se prisen på mælk er begyndt at falde, så måske sender landmændene køer til slagtning tidligere,« slutter det fra Henning Otte Hansen, om den fremtidige situation.