Det er en reel priskrig, som en mindre, men magtfuld spiller på det danske dagligvaremarked har indledt.

Det viser de priser, der er meldt ud med al tydelighed, siger ekspert.

»At de ligger et godt stykke under de andres priser viser, at kunderne roligt kan tro på det, når Lidl kommer med klare signaler om, at de vil være billigst.«

Sådan lyder det fra dagligvareekspert Bruno Christensen, der har årtiers erfaring fra branchen.

Lidl dækker i dag seks til syv procent af det danske dagligvaremarked, men er rigtig store internationalt. Derfor kan de slå fra sig, når de vil, forklarer eksperten.

Og det vil de nu. De satser stort på at have de skarpeste priser, og så er det tidligere meldt ud, at de vil op at dække 15 procent af markedet i Danmark.

Lidl er så sikre på, at de er billigst. Også på grund af denne prissænkning.
Lidl er så sikre på, at de er billigst. Også på grund af denne prissænkning. Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

B.T. har fået en liste med 25 af de 100 varer, Lidl sænker priserne på. Heraf har vi sammenlignet de priser, hvor udvalgte konkurrenter har lignende varer på hylderne.

Priseksemplet viser, at Lidl med de reducerede priser ligger mere end 12 procent under konkurrenterne.

»Det viser kunderne, at det, de er blevet stillet i udsigt, holder stik. Det er hele øvelsen. At leve op til det man lover,« siger Bruno Christensen.

Bruno Christensen er med dette prisfremstød fra Lidl ikke bange for at sige, han tror, det er starten på en priskrig.

tip os
Har du for nyligt skiftet indkøbssted på grund af priser? Så skriv til os via denne formular eller til journalist mami@bt.dk.

»Nu er det Lidl, der har lagt ud med den her prisnedsættelse, og de sidder dermed med det stærkeste og bedste kort.«

Det mener Bruno Christensen ikke, at de andre kæder kan sidde overhørig. Derfor vil man se, at selvom konkurrenterne på dagen for udspillet er mere end 12 procent dyrere på den samlede kurv i priseksemplet med de 14 varer, vil det ikke fortsætte sådan.

»Jeg vil forvente, de ligeledes kommer med nogle klare udspil, som de også vil gå i pressen med,« siger han.

Lidls sænkede priser kommer to dage efter, at statsminister Mette Frederiksen åbnede Folketinget med blandt andet i sin tale at nævne priser på kød, smør og kaffe.

Derudover kommer det også efter, at fødevarepriserne over de seneste fem år er steget 31,8 procent. Det er især oksekød, kaffe og smør, der har ledt an i den stigning.

At man vælger at sænke priserne på 100 varer, minder om en priskrig, som en konkurrent tidligere har indledt.

Her meldte de ud fra Salling Group, at de havde 100 varer, som de ville være billigst på. Det havde den effekt, at varerne faldt 17 procent i pris i den periode, som priskrigen varede, som du kan læse her.

Nu er det så Lidl, der sænker prisen på 100 varer.

B.T. har fået lov at se listen over varer, og derefter fået lov at bringe 25 af dem, som du kan læse mere om her.

At det er de varer, som de har valgt ud, er ikke tilfældigt, siger Bruno Christensen.

»Det har folkene i Lidl gjort, fordi det er nogle varer, der betyder rigtig meget for kunderne,« siger Bruno Christensen.

Hos Salling Group lyder det blandt andet, at de altid følger med i konkurrenternes priser. Derudover lyder det om dette priseksempel, som er trukket blandt andet fra Bilka To Gos hjemmeside,  i et skriftligt svar fra koncernens pressechef, Jacob Krogsgaard Nielsen:

»Vi forsøger at være skarpe på prisen på omkring 80.000 varer og ikke kun 25.«

Du kan se sammenligningen mellem Lidl og konkurrenternes priser her: