Hver gang en vare koster 100 kroner i Føtex, så skal samme basisvare koste 99,70 kroner i SPAR.
Det er et af prisløfterne, som bliver givet, efter den landsdækkende kæde har startet en relancering af sine 138 danske butikker.
»Det må du egentlig godt citere mig for. At vi vil ligge i indeks 99,70 på vores varer i forhold til Føtex' priser,« siger Esben Keller, da B.T. møder ham til åbent hus i en af de genopfriskede SPAR-butikker.
Til spørgsmålet om,hvor de lå henne på prisen tidligere, smiler kædedirektøren og siger, det kan han ikke huske. Inden det så begynder at dæmre for ham.
»Vi lå fint sammenlignet med, men nu giver vi den et nyk mere.«
Forskellen på Føtex og SPAR er dog, at priserne bliver sat centralt i Føtex, hvor den enkelte købmand råder i SPAR.
Priserne kan i jeres kæde differentiere fra butik til butik. Hvordan vil du sikre kunderne en billigere kurv, end hvis de går i Føtex?
»Vi har set eksempler på, at vi faktisk ligger fint på prisen, men så er der en enkelt vare, som ligger dyrere eksempelvis i pristjek i medierne og hos jer på B.T.,« siger Esben Keller.
Derfor vil de sætte ind og sikre, at der findes en billigere, konkurrencedygtig vare på hylden. Det er en ting, de fokuserer meget på i kæden, lyder det.
Prisen er dog ikke det eneste, man har ændret i SPAR-kæden.
Når I har lavet kundeundersøgelser – som I har brugt som grundlag for den her relancering – hvor har der så været størst utilfredshed hos kunderne?
»Lad os starte med det, der er godt. Vores kunder er meget glade for SPAR, og vi er meget lokalt forankrede,« siger Esben Keller og fortsætter:
»Der hvor kunderne til gengæld har løftet flaget er, at de ikke har forstået, hvad kvalitetsniveauet er i SPAR. Hvad kan man forvente, når man træder ind i en SPAR. Du kan træde ind i vores butikker på Frederiksberg Allé eller i Hvide Sande, og så ser de vidt forskellige ud, så vi skal have strømlinet mere.«
Kædedirektøren kalder det en svær balance, når man også vil give de enkelte købmænd råderum.
»Men det er det, kunderne siger, og det er det, vi skal løse.«
Relanceringen af SPAR-butikkerne betyder desuden, at man vil tilføje 200 nye varer til det, de kalder 'gul pris'.
Det er varer, som bliver prismatchet med Nettos priser, og som har den samme lave pris hos alle SPAR-købmændene.
Pris er jo vigtig for den danske forbruger. Er det her en måde at rykke SPAR tættere på discountbutikkerne?
»Vi skal ikke være en discountkæde. Vi er noget andet, men man kan sige, at vi rykker et halvt skridt nærmere.«
I forbindelse med relanceringen vil de faste kunder også kunne se, at der sker noget med de forskellige butikker.
Blandt andet får facaderne en tur, der er gjort noget ved indretning, hvor man eksempelvis har villet skabe markedsstemning i grøntafdelingen, og så vil man også sortere i sortimentet.
»Der er ingen tvivl om, at noget af vores arbejde handler om, hvilke varer er vigtigst for danskerne,« siger Esben Keller.
Der vil således blive fjernet varer, men også tilføjet nye varer. I særdeleshed danske varer, lyder endnu et løfte.
I denne uge har man startet første fase af relanceringen, og så mangler man to faser mere, før de nye tiltag er fuldstændig rullet ud i butikkerne.
Første del vil man have på plads i uge 42.
Facadernes opfriskning er sket med støtte fra KFI.
Marabou-priser, tyveri på restauranter og to hårde sparemetoder er på programmet i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen, hvor B.T.s Penge-chef, Niels Philip Kjeldsen, og B.T.s madekspert, Thomas Castberg, tager emnerne under kærlig behandling.
Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at trykke play herunder.