En sort sæk og et par tomme dåser.
Det er alt, hvad en butikstyv behøvede for med få dages mellemrum at stjæle for mange tusinde kroner i et supermarked.
19. august klokken 19:30 gik tyven ind i Meny på Frederiksberg med den sorte sæk og de tomme dåser.
Han gik direkte hen til afdelingen med slik, hvor han tog samtilige plader med Marabou-chokolade, der på grund af kakaopriserne er steget meget i pris, og puttede dem ned i sækken.
Efter han også havde proppet glas med Nescafé og nogle pakker Stimorol ned i sækken, sørgede han for at lægge dåserne i toppen.
Og da en medarbejder kom hen til ham, spurgte han, hvor pantautomaten lå.
Det forklarede butiksmedarbejderen, der jo kunne se en sæk, der så ud til at være proppet med tomme dåser.
Men i stedet for at sætte kursen mod pantautomaten, skyndte tyven sig at stikke af.
»Da jeg kom næste morgen, kunne jeg se, at hylden med Marabouchokolade var helt tom, og da jeg så videoen, gik det op for mig, hvad der var sket. Det viste sig, at han havde stjålet for 17.000 kroner,« siger Jesper Guldbrandsen, der er købmand i Meny.
Få dage efter lavede samme mand samme nummer en gang til.
Men denne gang gik han i vinafdelingen og puttede flasker med spiritus for samlet 15.000 kroner ned i sin sæk, inden han stak af.
»Det var et samlet tyveri for 32.000 kroner, og vi har ikke hørt, at gerningmanden er blevet fundet,« siger Jesper Guldbrandsen.
Han fortæller, at der lige nu ses en klar stigning i mere organiseret tyveri, hvor grupper af tyve har gjort det til deres levemåde at stjæle for ret store beløb og så sælge varerne videre.
»Det er selvfølgelig ikke i orden, hvis en ung person stjæler en flaske vodka eller en plade Marabou, men det er jo meget større tab for butikken, når det er så store mængder, der bliver stjålet,« siger købmanden.
Direktøren for De Samvirkende Købmænd, Jannik Nysted, har også hørt om tendensen.
»Det er vildt, og den gængse oplevelse er, at tyvene er fuldstændig ligeglade, når de ansatte i butikkerne tager fat i dem,« siger han.
Direktøren forklarer, at mange af varerne efterfølgende sælges i grupper på de sociale medier.
»Der er som bekendt ikke en stjæler uden en hæler. Det er værd at huske på, at der er stor chance for, at det er tyvekoster, man køber, når der er en stor mængde Marabou til salg for langt under den normale salgspris hos eksempelvis marketplace på Facebook,« siger han.
Hvad er egentlig mest irriterende i et supermarked? Er der nogen grund til at drikke plantedrikke? Thomas Castberg giver sine kontante svar i den seneste udgave af Spar Kassen.
Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder: