Rasmus Gundersen er vokset op med, at Lidl er en mærkelig tysk discountbutik med anderledes produkter.

I dag er han af en helt anden holdning. Blandt andet på grund af priserne.

»Jeg oplever, at de er virkelig billige. Hver gang, jeg tjekker min app, så oplever jeg, at det er billigere end der, hvor jeg handlede tidligere.«

Den 29-årige håndværker går meget op i mad og fødevarer, og i dag kan han ikke forestille sig ikke at handle i Lidl.

Det var en flytning, der gjorde, at han for alvor rykkede sine indkøb over i den tyske discountkæde.

Her er han så blevet positivt overrasket over udvalg, priser og i særdeleshed friskhed på frugt og grønt.

tip os
Har du en oplevelse fra dagligvarehandlen, du vil dele? Så vil B.T. meget gerne høre fra dig. Kontakt os via formularen her.

»Det er også et sted, jeg sparer. Jeg oplever, at mine grøntsager holder sig meget længere. De ender faktisk i maven på mig og min familie og ikke i skraldespanden.«

For nylig har Lidl af to omgange sænket prisen på 150 varer for at gøre det billigere for de handlende.

Det var i den forbindelse, at Rasmus Gundersen gav discountkæden stor ros med på vejen i et kommentarspor på sociale medier. 

Lidl har været meget aggressive i prisbudskaber, men også meldt klart ud, at hvor de i dag sidder på over syv procent af markedet, ønsker de at tage 15 procent af den danske dagligvarehandel.

Trendekspert Henrik Byager forklarer, at det var vigtigt for Lidl at signalere kvalitet for pengene indtil nu, hvor de igen kan begynde at signalere billige priser.

»Danskerne har været helt klar over, de var billige. Det var ikke tidligere deres problem,« siger han til B.T.

Det var til gengæld afgørende, at Lidl begyndte at spille på danske præmisser.

Vi vil nemlig have bestemte mærker og meget gerne danske varer, og det har Lidl i nogen grad rettet sig efter.

Ifølge taleksperter fra firmaet Kauza er Lidl faktisk blevet billigere at handle ind i. Se her, hvor meget de har sænket prisen.
Ifølge taleksperter fra firmaet Kauza er Lidl faktisk blevet billigere at handle ind i. Se her, hvor meget de har sænket prisen. Foto: Lidl

Nu er en ny type Lidl så etableret, samtidig med, at der er et ekstremt prisfokus. Det er kommet i takt med, at fødevarepriserne ifølge Danmarks Statistik steget 30,2 procent over de sidste fire år.

Fra konsulentvirksomheden Kauza, som via digitale kvitteringer har stor indsigt i den danske dagligvarehandel, er der lidt tilbagegang i antallet af kunder, der besøger kæden.

Dem, der handler der, handler der til gengæld oftere.

»Jeg er far til to små børn, og jeg jagter ikke rundt efter de bedste tilbud. Så det er herligt, at jeg føler, jeg kan handle det hele i Lidl,« siger Rasmus Gundersen.

Han siger, hans dagligvareudgifter ikke har rykket sig opad, selvom der for syv uger siden fik et ekstra lille medlem i familien. 

Det er dog ikke alene ros, der kommer fra den nye Lidl-kunde. 

»Det virker til, at dele af deres prissystem er lidt mere ufleksibelt i forhold til de andre kæders,« siger han.

Hvis der er noget galt med en pris, er det ikke lige så nemt at få den ændret, har Lidl-kunden oplevet.

Desuden er det stadig efter flere måneder en udfordring at finde varerne hurtigt i den butik, han handler i.

»Men det kommer jo med tiden, så der væbner jeg med tålmodighed.«

Du kan læse her, hvilke varer Lidl sænker priserne på. En tendens, som også afspejler sig i de generelle priser, kunne B.T. lørdag afsløre.