»Verdens fem bedste supermarkeder«.
Det er noget af en liste, et spritnyt dansk supermarked er endt på.
Det anerkendte internationale magasin Monocle, der fokuserer på globale anliggender, business, design og kultur, har lavet en artikel, der har samlet fem supermarkeder fra hele verden, der »går det ekstra skridt« for at lokke og glæde kunder.
»De følgende forretninger er en påmindelse om, at der er værdi i at skabe mere meningsfulde og intime dagligvareoplevelser,« skriver magasinet, før listen følger.
Og på den liste finder man det nyåbnede supermarked Alma, der er åbnet på Frederiksberg og om en uges tid åbner butik nummer to på Store Kongensgade i København.
Magasinet beskriver, hvordan Alma blev startet i ruinerne af Irma, og hvordan Almas logo appellerer på samme måde som Irma.
De beskriver, hvordan Almas design skal lokke en ny generation til, og hvordan Alma vil inspirere danskerne til at spise mindre kød og ultraforarbejdede fødevarer.
»Frem for alt prioriterer Alma kundeoplevelsen (der er ikke en scan selv-kasse i sigte),« skriver de.
Monocle afslutter omtalen af Alma med en kommentar fra magasinet selv. Her skriver de om Alma:
»Det tager tid at opbygge et forhold til kunderne - men et fokus på kundernes oplevelse vil betale sig i det lange løb.«
B.T.s forbrugerredaktør, Marie Milling, kalder det et »kæmpe skulderklap, at Alma allerede får så stor en anerkendelse efter kort tid på markedet«.
Hun pointerer dog, at det næppe vil kunne aflæses i salgstallene.
»Til gengæld er det en kæmpe bekræftelse af, at Alma gør præcis det, Alma skal. De får anerkendelse indenfor netop det felt, hvor de vil være den vigtigste spiller: Nemlig inden for det eksklusive.«
»Man skal heller ikke underkende, at danskere elsker, når danskere hyldes i udlandet.«