»Hold da k …. Det er bare voldsomt.«
Sådan tænker købmanden Jan Gloor indimellem, når han står bag kassen og bipper kundernes varer.
For mens fødevarepriserne stiger og stiger nationalt, bløder de lokale dagligvarebutikkers omsætning. Derfor sætter B.T. i en række artikler fokus på nogle af de købmænd, der kæmper for overlevelsen.
I grænselandet, hvor Jan Gloor ejer og driver Min Købmand i Møgeltønder, er der oveni købet kundeflugt til Tyskland.
Danmark har med sine 25 procent den næsthøjeste momssats i hele EU, mens Tyskland kun kræver en nedsat momssats på syv procent for fødevarer.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at fødevarepriserne er steget med knap 31 procent over de seneste fire år.
Kan du mærke, at der er nogle fødevarekategorier, som bliver solgt mindre og mindre, fordi det er blevet dyrere?
»Det er jo især på kød, at vi kan vi det. Og mejeri. Når smørret er på tilbud, bliver det solgt. Og så køber folk måske lidt til fryseren,« svarer købmanden.
Butikken lider af kundemangel. Og det har direkte konsekvenser for Jan Gloor, der har drevet butikken i knap 20 år.
»Det kan mærkes på min pengepung,« siger han og fortæller videre:
»Jeg havde et overskud sidste år på 70.000 kroner. Det tror jeg ikke, der er mange, der kan leve for.«
Som selvstændig købmand trækker Jan Gloor sin løn af overskuddet i butikken.
Det betyder også, at der ikke er penge nok til, at købmanden kan have en opsparing.

Hans bank har udtrykt betænkelighed over for hans situation på trods af, at købmanden ingen gæld har.
»De synes, jeg bør overveje gevaldigt, hvor gerne jeg vil det her. For de mener ikke, at det er en god idé helt økonomisk set.«
»Bliver det ved med at gå nedad, er det kun et spørgsmål om tid, før vi er nødt til at sige, at så var det det.«
Derfor kalder købmanden 2026 for et knald eller fald-år.
Indtil da holder Jan Gloor butikken åben og håbet i live – både for lokalsamfundets skyld, sine værdsatte kunder og for at få brød på bordet.
Syd for grænsen er stemningen dog en helt anden.
Her har man kaldt til priskrig på konkrete varer, og det kan mærkes på det generelle salg, der er steget med 20 procent de sidste tre måneder.
Du kan læse de flere historier om små, lokale købmænd, som kæmper for overlevelsen HER og HER.

