I den danske dagligvarebranche har et intenst kapløb været i gang de seneste år.

Rema 1000 var nogle af dem, der overtog en stor mænge Aldi-butikker, hvilket man lagde mærke til hos konkurrenten Salling Group, som har Netto-, Bilka- og Føtex-kæderne. De sender nu en stikpille efter Rema 1000.

»Vi har jo også set den her dokumentar med nabokrigen på TV 2, og med udgangspunkt i den polemik laver vi med et glimt i øjet lidt sjov med vores nabo,« siger Nettos kommercielle direktør, Kristine Marie Thøgersen.

Hun kommenterer på den plakat, de fra Nettos side har sat foran deres butik i Havnegade i Odense. En butik, som altså ligger dør om dør med Rema 1000. Plakaten er en reference til dokumentaren Naboen fra helvede, der netop drejer sig om stridigheder mellem naboer. 

Salling Group

»Man vælger desværre ikke sine naboer. Heldigvis vælger man selv, hvor man handler,« står der på plakaten. 

Jeg ved I for eksempel tidligere har fået klager over larm fra naboer. Risikerer I ikke noget med sådan en humoristisk kampagne her?

»Det er klart, vi tænker os altid godt om, når vi laver sådan noget som det her, og vi tager klager meget seriøst. Det her er dog bare et eksempel på humor. En gimik meget i Nettos ånd.«

Selvom Kristine Marie Thøgersen siger, at de generelt har det helt fint med naboen Rema 1000 og andre konkurrenter, erkender hun også den hårde konkurrence på dagligvaremarkedet. Noget detailhandelsekspert Bruno Christensen kan nikke genkendende til. 

»Der er ingen tvivl om, at Netto er den største på det danske dagligvaremarked, og det er en position, som Rema 1000 stræber efter. Det er ingen hemmelighed. På den måde er der en form for nabokrig i gang. Billedet siger jo netop det.«

Netop placering af butikker er i den forbindelse afgørende,  slår eksperten fast. Danskerne går nemlig meget op i, at det er belejligt, når de handler ind. 

Hos Rema 1000 ønsker man ikke at kommentere uddybende på den kamp, der er på det danske marked, men direktør for kommunikation Jonas Schrøder skriver følgende til B.T., da vi rækker ud:

»Hyggeligt med lidt humor fra konkurrenten. #gånubaretilhøjre.«