Det ellers velkendte ketchupmærke Heinz har for nyligt lavet en reklamekampagne for sine nye pastasaucer, som gjorde sig mere bemærket end forventet.
Reklamen skulle eftersigende forestille en brud med mørk hudfarve og en gom med lys hud ved hendes siden.
På brudens højre side sidder gommens forældre, mens der ved gommen sidder en ældre sort kvinde, der skal forestille at være brudens mor.
Ifølge The Guardian har det skabt stor kritik, at den ældre sorte kvinde sidder alene.
Reklamen har nemlig fremstillet en idé om, at sorte fædre er fraværende i deres døtres liv, lyder en kritik.
Den kommer fra mediets forfatter og klummeskribent Nels Abbey:
»Tro det eller ej, sorte piger har også fædre,« skriver han på X.
Den ellers korte kommentar har skabt blodrød debat og fået Heinz til at komme med en undskyldning:
»Vi sætter altid pris på borgernes perspektiv på vores kampagner. Vi forstår, hvordan denne reklame utilsigtet kan have videreført negative stereotyper. Vi beklager meget og vil fortsætte med at lytte, lære og forbedre for at undgå, at noget lignende sker igen i fremtiden,« lyder det fra Heinz i en udtalelse til The Independent.
Men har Heinz virkelig dummet sig, eller er der i virkeligheden tale om en misforståelse?
Brugere på X har pointeret, at det ikke plejer at være brudens far, der sidder ved siden af gommens mor i et traditionelt bryllup, hvilket kunne betyde, at det altså er gommens far, som er fraværende.
