I dagligvarebranchen er det vigtigt at være store.

Noget, der afspejles klart i en diskussion om tal, som skulle vise, at Netto nu indtager andenpladsen i størrelse.

For efter at rådgivnings- og videnshuset Retail Institute Scandinavia har lavet en analyse, der viser, at Rema 1000 har den største markedsandel i Danmark, er der kommet et prompte modsvar.

»Vi kigger på branchetallene, som kommer fra analyseinstituttet Nielsen,« lyder det i et skriftligt svar fra pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen fra Salling Group til B.T., hvor han uddyber:

»De er fortrolige, men viser noget helt andet end det, Dorthe Wimmer og Retail Institute turnerer med.«

Salling Group ejer nemlig ud over kæderne Bilka og Føtex også discountkæden Netto.

Ifølge Retail Institute Scandinavia er det altså dem, der skal se sig slået af Rema 1000 som Danmarks største. 

Det skriver DetailWatch, som oplyser, at analysen viser, at Rema 1000 sidder på 18,2 procent af det danske marked sammenlignet med Nettos 17,9.

Det er dog de tal, som man hos Salling Group tager skarpt afstand overfor.

I første omgang lød det, at den fremstilling af dagligvaremarkedet i Danmark »havde ingen gang på jord«.

Efter B.T. har spurgt til den udmelding fra Salling Group og Nettos side, har pressechefen således oplyst, at deres tal viser noget helt andet.

Uanset hvad de mener om de nye tal hos Netto, har deres direktør Braw Bakir tidligere fortalt B.T., at han respekterer Rema 1000.

For ham handlede det desuden om ikke at hvile på laurbærrene. For han mener godt, Rema 1000 på et tidspunkt kan indtage førstepladsen.

»Jeg kan sagtens forestille mig, at Rema 1000 overhaler os,« har han tidligere udtalt til B.T., hvor han uddybede:

»Hvis man et øjeblik bliver for arrogant, så sker det. Jeg skal ikke kunne sige, om vi bliver over dem eller ikke gør. Det er svært at spå om. Jeg tror, det handler om forblive skarp overfor kunderne.«

B.T. har forsøgt at få fat i Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinivia, for en kommentar, men det er endnu ikke lykkedes.