Vi ser det år efter år – black friday-tilbud, der er for gode til at være sande.

Nu er den så gal igen. Denne gang er det et tilbud, der skulle spare dig hele 50 procent.

Brian Seemann Broe er direktør ved Daells Bolighus.
Brian Seemann Broe er direktør ved Daells Bolighus. Foto: Daells Bolighus

Men bag tilbuddet gemmer sig vildledende markedsføring, påpeger Forbrugerrådet TÆNK.

Igen i år er det direktør ved Daells Bolighus, Brian Seemann Broe, der råber vagt i gevær.

Også sidste år var direktøren i opråb. Dengang kaldte han møbelbranchen for »det vilde vesten.« Og hans holdning er ikke forandret.

»Det mener jeg stadigvæk, det er,« fortæller han til B.T. og tilføjer, at han ikke ser nogen forbedring i branchens omgang med markedsføringsreglerne.

»Tværtimod. Der er ingenting sket. Jeg synes jo, at black friday med al tydelighed viser, at man fortsætter upåagtet. Det har det gjort i mange år, og det forandrer sig ikke.«

Sidste år belyste blandt andet B.T., at et tilbud på en seng fra Ilva var kritisabelt.

Denne gang er det bolighuset BOOA, der er kommet i søgelyset. Bolighuset har af to omgange haft en 'Chery magasineng' i størrelsen 180 x 200 i farven beige på tilbud.

B.T. har set dokumentation for, at sengen har været på tilbud to gange inden for en måned – en klar overtrædelse af markedsføringsreglerne. 

Sengen blev første gang sat ned 31. oktober som del af en fødselsdagskampagne i et nyhedsbrev til kunder.

Igen 12. november markedsføres samme seng så igen på tilbud i forbindelse med 'black november'.

Begge gange er prisen faldet fra 33.798 kroner til 16.899 kroner. Det er en besparelse på 16.899 kroner – præcis halv pris.

Fødselsdagstilbud til venstre og black novembertilbud til højre.
Fødselsdagstilbud til venstre og black novembertilbud til højre. Foto: Screenshots

Det vil sige, at der gik 12 dage mellem de to tilbud, mens Forbrugerombudsmandens retningslinjer siger, at den pris, man sammenligner med, også kaldet normalprisen, skal være den laveste pris varen har haft i de seneste 30 dage før tilbuddet.

Ifølge jurist fra Forbrugerrådet TÆNK, Daniel Mathias Bager, er BOOAs tilbud altså i strid med gældende markedsføringsregler og er dermed vildledende.

»Det vil være vildledende at markedsføre sengen som 50 procentsbesparelse til black friday til 16.899 kroner, fordi normalprisen i nyhedsbrevet i forbindelse med fødselsdagskampagnen er 16.899 kroner,« forklarer han.

»Hvis de skulle have lavet en halvpriskampagne i forbindelse med black friday, så skulle de have markedsført den til 8.449 kroner, før den var inden for skiven.«

tip os
Er du faldet for et falsk tilbud? Så tip B.T. her!

I et skriftligt svar afviser BOOAs direktør, René Fleming, dog, at kampagnen skulle være i strid med reglerne.

»Cherry-sengen har været omfattet af tilbud i en sammenhængende periode, og den pris, du refererer til, er en kampagnepris, der har været anvendt i overensstemmelse med reglerne i prisoplysningsbekendtgørelsen, herunder ”30-dages-reglen” for normalpris.«

Screenshot af fødselsdagsannoncen fra BOOA.
Screenshot af fødselsdagsannoncen fra BOOA.

Dog fremgår det af billedet ovenover, at BOOAs annonce tydeligt skriver, at udsalget ophører 2. november og altså ikke er en sammenhængende periode.

René Fleming tilføjer i øvrigt i en anden mail, at han ikke har yderligere kommentarer.