Sidstepladsen.
For ledelsen hos Føtex har den seneste måling af brugertilfredsheden i danske supermarkedskæder givetvis ikke været sjov læsning.
I målingen, som foretages årligt af Loyalty Group, er Føtex nemlig gået tilbage. Igen.
Og det i en sådan grad, at kæden i 2024-målingen er placeret på en delt sidsteplads sammen med discountkæderne Netto og 365discount.
Føtex' indeksscore lyder på 49,9 ud af maksimalt 100, og dermed fortsætter en trend, som har adskillige år på bagen. Kæden er nemlig gået tilbage hvert år siden 2019, viser tallene.
Hos Loyalty Group forklarer researchchef Lars Jepsen over for B.T., at Føtex' kunder har givet kæden lave scorer over stort set hele linjen.
»Vi måler på 10 kæder, og Føtex bliver placeret mellem syvende- og tiendepladsen på alle de 26 områder, vi spørger ind til,« forklarer Lars Jepsen.
»Der, hvor man måske kan sige, at de scorer overraskende lavt, er på basale produkter som kød, grønt og også på delikatesse, som ellers er et område, hvor de har satset med en dedikeret afdeling,« fastslår han.
Lars Jepsen fortæller, at Føtex desuden får dårlige karakterer fra deres kunder på spørgsmål omkring kundebetjening og servicekvalitet.
»Det er blandt andet spørgsmål omkring, hvor nemt det er at komme i kontakt med de ansatte og hvor behjælpelige de så er,« siger Lars Jepsen.
»Der er flere spørgsmål, hvor de dropper mellem tre og fem procent i forhold til sidste år, og det giver et stort fald,« konstaterer han.
Lars Jepsen mener, at svarene også er et udtryk for dels danskernes varierende forventninger til de forskellige kæder.
Men han peger også på, at Føtex har udfordret sig selv med et meget bredt sortiment, og at det derfor kan være vanskeligt at anskaffe sig personale, som har den rette faglige viden, på alle områder.
»Hvis folk oplever, at det er vanskeligt at få fat på en medarbejder, og vedkommende så ikke er super vidende og kan hjælpe, så trækker det selvfølgelig nedad,« siger Lars Jepsen.
»Og når man så samtidig markerer sig med, at man måske ikke har de allermest attraktive priser, så hiver det også resultatet i den forkerte retning,« peger han på.
Hos Salling Group svarer pressekonsulent Christoffer Green Sørensen:
»Vi går altid at efter at efter at være kundernes foretrukne, og vi strækker os langt for at levere høj service, skabe inspirerende butikker og sortimenter for sammenlagt at tilbyde den bedste indkøbsoplevelse.«
»Det er det, vi står op for hver eneste dag, så kunderne fortsat og forhåbentlig tilvælger os,« tilføjer Christoffer Green Sørensen.

Hvordan skruer man bedst sin privatøkonomi sammen, så man kan trække sig fra arbejdsmarkedet før tid? Det har privatøkonomisk rådgiver Karsten Engmann Jensen fra Pengeministeriet en opskrift på.
Lyt med hos Apple Podcast, Spotify eller ved at klikke play herunder.