Antallet af tomme butikker i København er på et historisk højt niveau. 

Det skriver tv2kosmopol.dk på baggrund af en Detailanalyse lavet af COWI. 

I det indre København var antallet af tomme butikker i december sidste år oppe på 221. 

Det er en fordobling i forhold til 2014, hvor fem procent af butikkerne var tomme, viser analysen.

I stedet kommer der flere såkaldt oplevelsesforretninger, spisesteder, keramikværksteder og kreative workshops. 

Ifølge en lektor betyder det, at det bliver mere velhavende personer, der vil tage ind til København. 

»Hvis det i højere grad er en dyr kop kaffe og nichebageren, der rykker ind i byen, så henvender det sig til en velbjærget del af befolkningen. Så kan det medvirke til, at der opstår dele af byen, hvor visse samfundslag ikke rigtig får gøremål,« siger Carsten Jahn Hansen, der er lektor i byudvikling og byplanlægning ved Aalborg Universitet, til tv2kosmopol.dk. 

B.T. har tidligere skrevet om, hvordan Sportsmaster lukker den ene butik efter den anden. Læs om det HER.