Seks kroner for en pose frosne æbleskriver.
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men ifølge retailekspert Bruno Christensen kan danskerne forvente at se priserne på julevarer styrtdykke i den kommende tid.
Det var oprindeligt Rema 1000s kommunikationschef, Jonas Schrøder, der på det sociale medie X gav et stort løfte. Sammen med billedet af de seks kroner dyre æbleskiver skriver han, at julehandlen og dermed fokus på priserne bliver 'crazy'.
En udmelding, Bruno Christensen godt mener, at man kan tage for gode varer.
»Vi vil se usædvanligt lave priser, og danskerne kan forvente, at de kommer i form af noget, der kan opleves som én stor kampagne frem mod jul,« siger Bruno Christensen, der er retailekspert med årtiers erfaring i dagligvarehandel.
Så priserne i julehandlen 2024 vil altså tage endnu et dyk nedad sammenlignet med tidligere.
Jonas Schrøder delte sin melding om julehandlen sammen med et billede af en pose æbleskiver til 6 kroner.
En vare, der ikke er valgt helt tilfældigt.
»Æbleskiverne er en vigtig vare lige nu, for frem mod december drikker folk gløgg og begynder at starte op med julehyggen, og derfor vil forbrugerne gerne have en god pris på dem,« siger Bruno Christensen.
For dagligvarekæderne handler det i denne tid om om at sætte højaktuelle varer til en skarp pris, så de lokker danskerne ind i butikken.
Bruno Christensen siger, det er helt klassisk at starte med æbleskiver.
Allerede nu kan man også se tilbud på billig smør, men priserne kommer endnu længere ned, da smør er afgørende for forbrugerne i denne tid.
Dermed kommer smørret til at tage over for æbleskiverne i julekampagnerne snart.
»Julehandlen er der, hvor dagligvarehandlen redder årets omsætning hjem. Folk er topmotiverede til at købe, og derfor er den tid så afgørende,« siger Bruno Christensen.
»Hvis man i de forskellige kæder har haft et dårligt forår, og man ikke er kommet efter det i sommerhandlen, kan man julehandlen nå at redde meget. Derfor har julehandlen altid betydet rigtig meget.«
Eksperten forklarer videre, at netop i år, hvor folk har oplevet inflation og stigende dagligvarepriser, bliver krigen om kunderne altså vigtigere end nogensinde. Noget, der vil afspejle sig i prisen.
Hvordan er det nu lige, man får styr på forskudsopgørelsen, så man undgår ubehagelige overraskelser?? Det guider skattechef hos Skatteguiden Cecilie Frandsen til i det seneste afsnit af Spar kassen.
Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder: