Sammen med jul og nytår er påskelørdag den helt store salgsdag for dagligvarehandlen, og i år kan det blive rigtig vildt.

Faktisk kan det ende med rekorder, siger ekspert. Der er bare et element, som skal være på plads.

»Vejret har stor betydning for salget. Det gode vejr øger salget. Så hvis det forsætter, kan de slå rekorder i år,« siger dagligvareekspert Bruno Christensen, som har årtiers erfaringer med dagligvarer.

Når solen skinner, og det er lunt, har vi lyst til at købe mere. Så tidligere års salgstal kombineret med godt forårsvejr kan have afgørende betydning for supermarkeder og discountkæder.

Kæderne har allerede nu skudt kampen om kunderne i gang med meget lave smørpriser. Blandt andet Rema 1000 og Lidl har skarpe tilbud til kunderne, som du kan læse her. Det er der flere rigtig gode grunde til.

»Det er en vigtig kamp, fordi man i dagligvarehandlen kæmper om marginalerne,« siger Bruno Christensen.

Der er mange aktører, og mange butikker i forhold til kunder. Derfor gælder det om at få alle de handlende, man kan, ind i egen forretning. 

»Dernæst er der også en mulighed for at lokke nye kunder til. Når folk lokkes af gode påsketilbud, er det en anledning til at opdage en ny butik, og så kan det være, man fremover begynder at handle der,« slutter dagligvareeksperten.