Hertil og ikke længere! 

Forbrugerne har simpelthen sagt stop, når det gælder de voldsomme prisstigninger hos Marabou, og derfor benytter ejerne af det kendte chokolademærke sig af et nyt trick, der er sværere for forbrugerne at gennemskue. 

Det vurderer Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver hos Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet, efter producenten har meldt ud, at Marabou nu skrumper pladerne

»Det lyder både sandsynligt og smart, at de skrumper størrelsen for at få prisstigningen til at se mindre ud,« siger han.

tip os
Har du nu fået nok og stopper med at købe Marabou?

Helt konkret så ændrer Marabous plader på 87 til 100 gram nu størrelse til 90 gram, mens de store plader på 185 til 200 gram skrumper til 160 gram.

»Detailhandlen fastsætter de endelige forbrugerpriser. Ved at justere pakningsstørrelserne på udvalgte produkter sikrer vi, at vi kan fortsætte med at levere kvalitetschokolade til en pris, der er tilgængelige for de danske forbrugere,« lød det tidligere onsdag fra Charlotte Veilgaard, der er landechef for Mondelez Danmark, som står for at producere Marabou.

Henning Otte Hansen mener, at det er nemmere at få igennem hos forbrugerne, at pladerne bliver mindre i stedet for at stige endnu mere i pris.

Kunderne tænker nemlig mindre over, at der er mindre chokolade i pakkerne, end de gør ved at se, at prisen stiger.  

»Det gør det bare lidt uigennemskueligt for forbrugerne,« siger han.

I februar kom det i øvrigt frem, at Mondelez skruer ned for forventningerne, da højere kakaopriser har betydet, at der blev hevet færre stykker Marabou-chokolade og Oreo-kiks ned fra hylderne, skrev Fødevarewatch.