Der er to kritisable punkter ved, at supermarkederne lokker med tilbud, du kun kan få, hvis du bruger deres kundeapps.
Det mener Morten Bruun Petersen, der er cheføkonom for Forbrugerrådet Tænk.
»Forbrugerne har det svært med de her apps,« siger han.
B.T. har netop testet seks supermarkedskæders brug af kundeapps for at få de tilbud, der reklameres for i de digitale tilbudsaviser, og her skiller Lidl sig klart ud.

I knap hvert tiende af deres tilbud, kan du kun få tilbuddet, hvis du er medlem af 'Lidl Plus'-appen.
For det første peger Morten Bruun Petersen på, at der ved at få kunderne ind i en app hentes information om kunden.
»Selvfølgelig bliver man på den korte bane rigtig glad, hvis man får et tilbud, der passer til en. Men der er en grund til, at man synes, at det passer til en, for de høster jo data om forbrugerne. De lægger mærke til ens købsadfærd, hvad du godt kan lide og sådan noget,« siger han og tilføjer:
»Det kan godt være, at det er tilbud, men det er ikke sikkert, at tilbudet er så godt, som hvis de var lidt mere usikre på, hvor meget man er villig til at betale for varen, der bliver tilbudt.«
For det andet så mener han, at det gør det sværere for kunderne at se, om der gives en god pris for varen på tilbud.
»Det slører noget af gennemsigtigheden for, hvad der faktisk er en god pris. Hvad er en fair pris? Hvad er markedsprisen? Man kan jo blot konstatere, at tilbudet gælder, hvis man har kundeapp,« siger han.
'Spiller på at låse kunderne fast'
Fra Lidl er forklaringen, at der er tale om en såkaldt 'loyalitetsapp'. En formulering Morten Bruun Petersen er ret så kritisk over for.
»Ved at kalde det 'loyalitetsapp' tror jeg, at man spiller på at låse kunderne fast i deres butikker. Man skal føle, at man er i et loyalt system, hvor man får de bedste tilbud. Men det kan jo være, man skal kigge i de andre butikker, hvor varerne på tilbud, kan være endnu billigere,« siger han.
Lidl forklarer, at kunderne har vænnet sig til, at kundeloyalitetsapps er en del af det at handle ind, og det ikke koster noget at blive medlem. Er det ikke et ok argument?
»Du kan også kalde det for 'kundefastholdelsesapps', hvor du fastholder kunderne i at tro, at du ikke behøver gå ud og kigge efter billigere priser andre steder. Man kan reducere konkurrencen, og man får et glimrende indblik i kundens handelsadfærd,« siger Morten Bruun Petersen.
Hvad er egentlig mest irriterende i et supermarked? Er der nogen grund til at drikke plantedrikke? Thomas Castberg giver sine kontante svar i den seneste udgave af Spar Kassen.
Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder: