Mens debatten og snakken om oksekød raser blandt både almindelige forbrugere og politikere, vokser interessen for en helt anden kødkategori.

Nemlig kylling.

Det fortæller Michael Ravn, som er kommunikationschef ved kyllingeproducenten Danpo.

»Vi har rigtig svært ved at følge med, og det ser vi generelt for branchen,« siger han til B.T. og tilføjer:

»Vi kan næsten ikke nå at lave kyllinger nok til at møde efterspørgslen, men vi gør alt, hvad vi kan i samarbejde med vores dygtige landmænd.«

Og det er ikke kun de danske forbrugere, der er interesseret i det hvide kød.

Ifølge kommunikationschefen får landbruget også i stigende grad øjnene op for fjerkræet.

»Vi ser stor interesse fra landbruget for at skifte over til at lave kyllinger i stedet for andre bedriftsformer, som man har gjort førhen.«

Med den voksende begejstring kommer dog nogle med nye begrænsninger og udfordringer.

For hos Danpo betyder det, at man nu allerede har udvidet eksisterende kyllingestalde og bygget helt nye. Desuden er der endnu flere på vej, påpeger Michael Ravn.

Ifølge Landbrugsavisen blev der investeret 272 millioner i nye fjerkræstalde sidste år.

Tendensen kan også mærkes ved interesseorganisationen Landbrug & Fødevarers fjerkræs sektor.

Ifølge data, som sektorens chef, Anina Kjær, henviser til, køber intet mindre end 92 procent af de danske husstande fjerkræ. Fra 2024 til 2025 steg forbruget med seks procent.

Det betyder, at fjerkræ faktisk er den kødkategori, der købes af allerflest danskere.