Højere priser for chips, slik og andre usunde varer, kan dække den manglende indtjening ved, at frugt og grønt bliver billigere. 

Sådan lyder et forslag fra Michael Tilsted, der er administrerende direktør for discountkæden 365discount.

»Vi kan se, at danskeren ikke spiser nok frugt og grønt, og det er et reelt problem. Så at gøre de sunde varer billigere vil være den rigtige vej at gå, og jeg mener, at en del af de tabte indtægter, kan hentes i detailhandlen,« siger Michael Tilsted. 

Årsagen til udmeldingen fra direktøren er, at Skatteministeriet torsdag kom med en længe ventet analyse, hvor der står, at det vil koste statskassen to milliarder kroner om året at reducere momsen for de grønne varer fra 25 til 15 procent.

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har slået fast, at to milliarder kroner er mange penge, og er derfor i tvivl om, hvad han skal mene. 

»Jeg synes, det er et dilemma. På den ene side har jeg sympati for, at noget af det, vi har brug for at spise mere af altså frugt og grønt, bliver billigere. På den anden side er det to milliarder kroner, der skal findes hvert eneste år, hvis vi gør det,« sagde skatteministeren torsdag til B.T.

Men Michael Tilsted mener altså, at han har en løsning. 

»Nu er det belyst, hvad det vil koste at sætte momsen ned på frugt og grønt, og jeg mener, at en del af pengene kan hentes ved, at det gøres dyrere at købe chips eller slik for eksempel,« siger han.

Der er i forvejen sukkerafgifter. Vil det ikke være en glidebane at gøre slik og andre varer med meget sukker endnu dyrere?

»Det er en super svær og kompliceret prioritering. Jeg vil helst ikke gøre det dyrere for danskerne at købe fødevarer, da det er dyrt i forvejen. Men jeg mener, at en delmængde af en lavere moms på frugt og grønt, kan finansieres ved højere afgifter på andre kategorier af varer,« siger Michael Tilsted og tilføjer:

»Så får vi skabt en endnu større prisforskel mellem nogle af de mindre sunde fødevarer og de sunde fødevarer.«

Direktøren nævner også, at 61 procent af deltagerne i en undersøgelse foretaget af YouGov for 365discount svarer, at de gerne vil spise mere frugt og grønt, end de gør i dag.

Michael Tilsted er adm. direktør for discountkæden 365discount.
Michael Tilsted er adm. direktør for discountkæden 365discount. 365discount

Skal drøftes med minister
Rasmus Stoklund vil den kommende tid drøfte med dagligvarebranchen og andre relevante parter, hvad der er den rigtige vej at gå. 

»Jeg vil meget gerne tale med ministeren om det her i den kommende tid,« siger Michael Tilsted. 

Sune Malthe-Thagaard, chefanalytiker i Totalkredit, dissekerer boligrenterne, omlægning af boliglån og kommer med konkrete råd til førstegangskøbere.

Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder.