Flere og flere danskere går bevidst udenom amerikanske varer. Men det puster bare til ilden, mener direktør.

70.500.

Det er antallet af medlemmer i Facebookgruppen 'Boykot varer fra USA'. Her deler danskere alternativer til alt fra Pepsi Max til Google. Kravet er blot, at det ikke må være fra USA.

En af de danskere er Rune Bo Madsen, som flittigt melder ind på Facebookgruppen.

Rune Bo Madsen er én af de 70.500 medlemmer i Facebookgruppen 'Boykot varer fra USA'
Rune Bo Madsen er én af de 70.500 medlemmer i Facebookgruppen 'Boykot varer fra USA' Privatfoto

»Det sender et klart signal til den amerikanske regering,« siger han og tilføjer, at han tror på, at boykottet kommer til at have en effekt på den amerikanske økonomi.

Men det kan potentielt komme til at skade det danske erhvervsliv, hvis Rune Bo Madsens og de mange andre medlemmer af 'Boykot varer fra USA' eskalerer en transatlantisk handelskrig.

Det mener Jesper Beinov. Han er direktør i SMVdanmark, som er en sammenslutning af små og mellemstore virksomheder i Danmark.

»Som forbruger må man handle helt som man vil, men boykot af amerikanske varer kan dog godt ende med at ramme danske virksomheder, hvis USA vælger at gengælde boykottet,« fortæller han til B.T. 

Det vil i stedet øge splittelsen, hvis man bevidst fravælger amerikanske varer. Og det er ikke hensigtsmæssigt, når USA er en af Danmarks største handelspartnere, mener direktøren. 

I stedet lægger Jesper Beinov sin lid til de danske og europæiske politikere. 

»Hvis amerikanerne ender med at lave en eller anden form for told, så kommer der et modsvar fra EU, og det vil blive et robust modsvar. Og vi har fuld tillid til, at regeringen og EU-Kommissionen varetager vores interesser.«

Men det er ikke alle, der har lige så stor tillid til de europæiske politikere.

Rune Bo Madsen er nemlig ikke tilfreds med den strategi, Mette Frederiksen og EU lægger for dagen. De gør simpelthen ikke nok modstand, mener han.

»Jeg undrer mig over den politiske tilgang. Hvorfor gør politikerne ikke mere ud af at melde klart ud over for Donald Trump, i stedet for at stikke hovedet i jorden som en struds?«

Men direktøren i SMV, tror altså ikke på, at et boykot gavner hverken USA eller Danmark.

»Vi har en interesse i at fastholde et stærkt transatlantisk bånd og stærkt handelssamarbejde. Jeg tror, at vi alle sammen vinder ved at handle med hinanden.«

Samtidig vil han ikke opfordre forbrugerne til at handle på en bestemt måde.

»Det er ikke vores opgave at fortælle forbrugerne, hvad de skal købe, og hvad de ikke skal købe. Det er svær balance, det her. Der er bestemt også virksomheder i Danmark som har gavn af, at mange nu vil tilvælge danske produkter. De skal naturligvis gribe de muligheder, der opstår. Men vi har som land og som dansk erhvervsliv brug for en god relation til USA, og der tror jeg personligt ikke på, at en hård boykot-bevægelse er gavnligt.«