Er du træt af at se mærkater, hvor der står, at tilbudet kun gælder medlemmer med en kundeapp, når du handler ind i supermarkedet eller kigger i tilbudsavis?

B.T. har gennemgået seks supermarkeders tilbudsaviser i en periode på seks uger for se, hvor mange af de reklamerede tilbudspriser, der kun gælder, hvis man har en kundeapp. 

En supermarkedskæde skiller sig klart ud fra de andre.  

Det drejer sig om Lidl.

Gældende for uge 40 til 44 har den tyske discountkoncern udgivet fire tilbudsaviser, og her er i alt 66 af de 685 omtalte tilbudsvarer, der gælder særligt for kunder med en Lidl Plus-app. Enten ved ved tilbudet kun er for medlemmer, eller der ud over tilbudet er ekstra rabat ved at have Lidl Plus-app. 

Knap hvert tiende tilbud i Lidls avis gælder særligt for kunder med en Lidl Plus-app.
Knap hvert tiende tilbud i Lidls avis gælder særligt for kunder med en Lidl Plus-app. Uli Deck/AP/Ritzau Scanpix

Det vil sige 9,7 procent af tilbudsvarerne, altså godt og vel hvert tiende.

Det er tre gange så mange som Netto, der ligger nummer to på listen. Her gælder 3,3 procent af tilbudsvarerne dem med en kundeapp. 

'Loyalitetsapp'
Thomas Sejersen, der er presseansvarlig hos Lidl, forklarer sig med, at kunderne er meget tilfredse med Lidl Plus, han kalder for en 'loyalitetsapp'.

»Vi har vi haft stor succes med flere af vores loyalitetskampagner, hvor kunderne kan spare ekstra via Lidl Plus,« siger han, og nævner blandt andet, at Lidl's loyalitetsprogram i maj blev kåret som det bedste blandt dagligvarekæderne.

Hvad nu hvis nogen kunder synes, det er irriterende, at man skal have en app for at få glæde af cirka hvert tiende tilbud?

»Vi er altid klar til at hjælpe vores kunder med at hente Lidl-Plus appen, som er tilgængelig i App Store og i Google Play. Vores medarbejdere er generelt gode til at spørge kunderne i butikken, om de benytter sig af Lidl Plus,« siger Thomas Sejersen og tilføjer: 

»Vi oplever som sagt stor kundetilfredshed med vores loyalitets app. Det er en del af vores strategi at skabe en tæt forbindelse til vores kunder, hvor vi kan inspirere og hjælpe dem – og her er de særlige medlemstilbud vigtige i forhold til at opbygge og fastholde en stærk kundeloyalitet.«

Hører I aldrig fra nogen kunder, der synes, det er irriterende, at man skal være Lidl Plus-medlem, altså have en kundeapp, for at kunne købe en del af jeres tilbud?

»Vores kunder har vænnet sig til, at kundeloyalitetsapps er en del af det at handle ind. Det er frit for vores kunder at downloade vores Lidl Plus-app, som er gratis at hente. Skulle kunderne opleve problemer, hjælper vores medarbejdere gerne,« siger han. 

Af de testede tilbud er det Bilka, hvor der er færrest tilbud, der kræver en kundeapp. 

Helt konkret er 1,62 procent af tilbudende. 

»Vi forsøger hver uge at tilbyde de bedst mulige priser på varer fra vores brede sortiment, så vi henvender os til flest mulige, hvad enten man er medlem af BilkaPlus eller ej,« siger Claus Frederiksen, der marketingschef i Bilka. 

Her kan du se testen af de seks supermarkeder: 

Hvad er egentlig mest irriterende i et supermarked? Er der nogen grund til at drikke plantedrikke? Thomas Castberg giver sine kontante svar i den seneste udgave af Spar Kassen.

Lyt med på Spotify, Apple Podcast eller herunder: