24,11 kroner. 13,61 kroner. 11,38 kroner.

Mange priser i de danske supermarkeder ser noget anderledes ud, end de plejer at gøre.

De er 'skæve' – eller meget præcise helt ned til den enkelte øre, om man vil. Men det er der ifølge TV 2 Kosmopol en god forklaring på.

For det skyldes den nye emballageafgift, det såkaldte nye udvidede producentansvar.

Sådan lyder forklaringen fra de store dagligvareaktører Coop, Rema 1000 og Dagrofa til mediet, der har spurgt ind til de nye spøjse prissætninger.

De nye EU-dikterede regler trådte i kraft 1. oktober, og de repræsenterer den afgift, som virksomheder skal betale for håndtering af emballage.

Og de har altså ikke bare betydet, at mange varer er blevet dyrere.

Priserne er også blevet utroligt nøjagtige fremfor at være oprundede til noget, som det faktisk er muligt at betale med de mønter, vi rent faktisk har til rådighed herhjemme.

Det er dog ikke i alle supermarkeder, at de skæve priser eksisterer.

Coop oplyser til TV Kosmopol, at man er gået en anden vej.

»Vi har valgt at beholde de priser, som kunderne kender, og justerer i stedet prisen op eller ned, så det samlet set svarer til det, vi skal betale i emballageudgift,« lyder det herfra.

Pointen med den nye emballageafgift er, at der skal give et større incitament til at mindske brugen af emballage.

Og det har vakt forståelse, men også kritik.

Som det har lydt fra De Samvirkende Købmænd, der repræsenterer godt 1500 danske supermarkeder og købmænd:

»Alle er enige i princippet om, at forureneren skal betale. Men måden, vi indfører det på i Danmark, betyder, at det bliver en dyr omgang - ikke mindst for forbrugerne,« har direktør Jannik Nytoft forklaret.