Fødevarepriser er øverst på dagsordenen i disse dage. Der bliver nemlig forhandlet hårdt i dagligvarebranchen, når de i disse dage skal indgå aftale med leverandører.

Nogle gange bærer forhandlinger bare ikke frugt, hvilket var tilfældet med et bestemt mærke i Rema 1000 sidste år.

For her forhandlede de om prisen på de nok mest kendte cornflakes af alle, nemlig Kelloggs. Og man nåede ikke til enighed.

»Vi kan ikke have varer stående på hylden og samle støv, fordi vi ikke kan tilbyde kunderne den rette pris,« siger Rema 1000s kommunikationsdirektør Jonas Schrøder.

Han bekræfter overfor B.T., at man ikke har kunnet finde Kelloggs cornflakes i fast sortiment i butikkerne siden sidste års forhandlinger. 

»Vi ser, at der sker et skifte, og på grund af stigende priser køber kunderne i langt højere grad vores egne mærker.«

»Kelloggs er jo bare et eksempel på et firma, hvor det ikke lykkedes at nå til enighed,« siger Jonas Schrøder.

Kommunikationsdirektøren forklarer, at der sker en klar strømning i kundernes indkøb. De køber i højere grad tilbudsvarer og butikkernes egne mærker i takt med, at fødevarepriserne stiger.

Pakkerne med den grønne hane er velkendt i mange hjem, men er altså ikke at finde længere i Rema 1000-butikkerne i fast sortiment.
Pakkerne med den grønne hane er velkendt i mange hjem, men er altså ikke at finde længere i Rema 1000-butikkerne i fast sortiment. Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix

Fødevarepriserne befinder sig i dag 31,1 procent højere end for fire år siden, mens priserne alene det seneste år er steget med 5,8 procent ifølge Danmarks Statistik.

Hos Salling Group der med kæderne Netto, Føtex og Bilka er den største spiller på det danske dagligvaremarked, er man også i intense forhandlinger, lyder det.

»Vi går altid ind til leverandørforhandlingerne med vores kunder øverst på dagsordenen,« udtaler pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen i et skriftligt svar, hvor han uddyber:

»De skriger på lavere priser, og det kæmper vi naturligvis for på konstruktiv vis. Hvad der ellers foregår i dialogen mellem os og leverandørerne holder vi imellem os.«

Og det er et lukket rum, der er svært at komme ind i, men hvor magtkampe hersker. Det forklarer dagligvareekspert og ekstern lektor på CBS Per Østergaard. Men kampen kan have afgørende effekt på priserne i butikkerne.

»Det afhænger af styrkeforholdet mellem dagligvarekæder og leverandør. Der er nogle mærkevarer, som kæderne ikke må mangle på hylderne,« siger han og uddyber:

»Der er også eksempler på, at Coop og Salling Group ikke er blevet enig med mærkevareleverandører, og så er de stoppet med at føre varerne i butikkerne.«

Ifølge Per Østergaard er mærkevarerne ekstra pressede disse år, hvor kunderne leder efter billigere alternativer.

Det er også med til at presse forhandlinger, som både handler om, hvilke af leverandørernes produkter, du finder på hylderne, hvor meget de fylder i butikkerne, og selvfølgelig prisen. Det kan dog ikke altid direkte aflæses på hyldeforkanterne.

»Selvom dagligvarekæderne lykkedes med at få en god pris, kan kunderne ikke være sikker på, at prisen i butikkerne bliver sænket. Også derfor kunne det jo være interessant at være med i forhandlingslokalet,« siger Per Østergaard.

B.T. har kontaktet Kelloggs for at høre, hvad de oplevede skete i forhandlinger med Rema 1000 sidste år. Samt deres syn på deres priser. De er ikke vendt tilbage inden deadline.