På diverse sociale medier og i B.T.s indbakke undrer danske forbrugere sig. Hvorfor stiger prisen på danske fødevarer, når nu inflationen falder?

Over en bred kam lyder det samme svar fra de store spillere i den danske dagligvarebranche.

Det er prisen fra leverandørerne, som afspejler sig i priserne i butikken.

»Vi kæmper for hver en øre på priserne, så vi kan gøre det billigere at være forbruger i Danmark,« lyder det i et skriftligt svar fra Salling Groups pressechef Jacob Krogsgaard Nielsen.

»Desværre oplever vi prisstigninger på en række kategorier, og selvom vi fortsat bruger mange penge på at holde priserne nede, kan vi ikke absorbere alle de prisstigninger, vi bliver mødt af.«

Andre steder i branchen lyder det samme svar. 

I den næststørste dagligvarekoncern, Coop, oplever man det samme.

»Vi sætter vores priser efter de leverandørpriser, vi kan købe varerne ind til,« siger Jens Juul Nielsen, Coops informationsdirektør, til B.T.

I må have nogle forventninger til priserne den nærmeste tid. Hvad planlægger I efter, der sker med fødevarepriserne?

»Det vil jeg meget nødigt gisne om,« siger han.

Hos Rema 1000 oplever man, at enkelte varers pris stiger voldsomt.

»Vi har eksempelvis set, at prisen på appelsiner er steget helt vildt, men der er også varer som kakao og olivenolie, som er blevet meget dyrere,« siger Jonas Schrøder, der er dansk kommunikationschef.

»Det gør så, at man også kan se prisstigninger på andre varer den vej rundt. Fordi de dyrere varer indgår som ingrediens i en anden vare.«

Gør I nok for at holde priserne overkommelige for kunderne?

»Vi gør, hvad vi kan for at købe ind til de billigste priser, og så forsøger vi også at opdatere vores sortiment, som vi netop har gjort med olie, hvor vi ser, om kunderne har lyst til at købe et nyt mixet produkt med forskellige typer olier i,« siger kommunikationschefen fra Rema 1000.

Hos Dansk Erhverv er man enig i, at de stigende priser handler om leverandørpriser.

De uddyber dog, hvorfor danskerne oplever stigende priser netop nu.

»Helt generelt ser vi, butikkerne er ved at indhente et efterslæb. Forstået på den måde, at da inflationen rasede, lod dagligvarehandlen ikke priserne følge med op i samme hastighed,« siger vicedirektør hos Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft.

Han påpeger, at det er derfor, vi ser priserne på fødevare gå op, selvom inflationen er faldende.

Der er jo dagligvarekoncerner, som laver fornuftige overskud i Danmark, så burde man ikke kunne se mindre stigninger i forbrugerpriserne?

»Jeg kan love dig for, at dagligvarehandlen arbejder med meget små margener. Man kæmper med næb og klør for at være konkurrencedygtige.«

Til gengæld kommer Henrik Hyltoft med en opmuntrende besked til de danske handlende.

»Man ved selvfølgelig aldrig, hvad der sker i morgen, men det er vores klare forventning, at priserne vil stabilisere sig i efteråret.«

Fra Rema 1000 lyder det desuden, at kunderne – trods stigende priser – er rigtig gode til at tilpasse sig.

»Vi kan se, at kunderne bruger nogenlunde de samme penge per indkøb som for et år siden. Det betyder, at de er gode til at kompensere for prisstigningerne på nogle af varerne,« lyder det i et skriftligt svar fra kommunikationschef Jonas Schrøder til B.T.

Marabou-priser, tyveri på restauranter og to hårde sparemetoder er på programmet i den seneste udgave af podcasten Spar Kassen, hvor B.T.s Penge-chef, Niels Philip Kjeldsen, og B.T.s madekspert, Thomas Castberg, tager emnerne under kærlig behandling.

Lyt hos Apple Podcast, Spotify eller ved at trykke play herunder.