Glem alt om røde bøffer og ribbenssteg – nu er det kyllingekød, der løber med danskernes opmærksomhed.
Det er særligt de yngre forbrugere, der bringer kyllingen til spisebordene, fortæller trendekspert og administrerende direktør ved Pej Gruppen, Louise Byg Kongsholm.
»Kylling har fået et stærkt comeback, fordi det rammer midt i tidens forbrugerlogik: det er billigt, magert og opleves som et mere ansvarligt valg end rødt kød,« fortæller Louise Byg Kongsholm til B.T.
»Særligt de 25- til 45-årige vælger kylling, fordi det passer til en travl hverdag og til ønsket om at spise sundere uden at gå på kompromis med smag og pris.«
Ifølge trendforskeren flugter interessen for fjerkræet med flere aktuelle tendenser i dagens Danmark.
Selvom kyllingens pris utvivlsomt spiller en rolle, handler efterspørgslen om mere end blot kroner og øre.
Det handler om en generel livsstil, hvor forbrugerne i stigende grad søger madvarer, der afspejler deres personlige værdier og passer ind i deres hverdag.
»Kylling er blevet hverdagens fleksible råvare,« siger Louise Byg Kongsholm.
Mens kylling er blevet fitness-folkets foretrukne spise, rammer det også inden for skiven hos folk, der går op i klima, forklarer hun.
»Efterspørgslen handler ikke kun om pris, men om livsstil. Forbrugerne søger mad, der passer ind i deres værdier og hverdag – og her rammer kylling meget præcist.«
Louise Byg Kongsholm beskriver kylling som »nem, hurtig og tilpas klimavenlig til, at man kan spise den med god samvittighed.«
Interessen for fjerkræet mærkes både i branchen og landbruget, som kæmper med at følge med efterspørgslen.
Det kan du læse mere om HER.

