Torsdag er den tyskejede dagligvaregigant kommet med et kraftigt udspil. De vil være billigst, og derfor sænker de nu prisen på 100 hverdagsvarer. 

»De kommer nu med det her fremstød af en priskamp, og der har Lidl en unik position i forhold til de andre aktører på det danske dagligvaremarked,« siger dagligvareekspert Bruno Christensen, der har årtiers erfaring fra branchen.

Lidl vil gøre hverdagsvarerne billigere. Derfor sænker de prisen på nogle af de mest populære produkter. Blandt andet ost, kød, smør og kaffe. Du kan se en liste nederst med et udsnit på tyve af de påvirkede varer, som B.T. har fået indsigt i.

Det er ifølge eksperten de varer, alle taler om. Selv inde på Christiansborg, hvor statsminister Mette Frederiksen netop nævnte kød, kaffe og smør i sin åbningstale i Folketinget tirsdag. Derfor vil denne priskamp vække genklang.

»Det vil alle klappe i hænderne over, og det vil trække kunder ind i Lidls butikker. Det er der ingen tvivl om,« siger Bruno Christensen.

Desuden kan forbrugere tage imod udmeldingen med en vis forventning.

»De er verdens tredje- eller fjerdestørste dagligvarespiller. Det gør, at de har nogle helt andre kræfter at sætte ind med,« siger Bruno Christensen.

»De kan faktisk leve op til deres løfter om at være billigst, og det her er et helt klart signal om, at de satser stort på det danske marked.«

På grund af deres position som en stor international spiller kan de i Lidl få favorable priser fra deres leverandører.

Bruno Christensen bruger ord som 'priskamp' om sænkningen af prisen på de 100 varer. Ifølge ham vil der nemlig kun være tale om dage, inden konkurrenterne begynder at matche priserne.

Lidl har foruden priskampen også meldt sig tungt ind i et andet aspekt af dansk dagligvarehandel.

Deres direktør Georgios Tokatlis udtalte nemlig for nylig, at det er målet at opnå en markedsandel på 15 procent i Danmark. Lige nu ligger de på seks procent med deres 165 butikker.

Den melding kommer kun et år efter, at den foregående direktør meldte ud, at man ville dække 10 procent af det danske marked, skriver Retailnews.