Lidl i Danmark vil ikke bare have flere butikker. I deres butikker skal der også stå de billigste varer på hylderne.

Derfor sænker kæden prisen på 100 varer, hvoraf de har delt et stort udsnit med B.T., som du kan se nederst i denne artikel. Det vil vise, at det er varer, der er blandt danskernes favoritter.

»Vi har valgt nogle varer, som danskerne lægger i deres kurv hver eneste uge. Samt nogle de mærker mest i deres økonomi,« siger, Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

På listen er der blandt andet smør, smørbar, kaffe, hakket oksekød og æg. Og 95 andre varer, som B.T. har fået lov til at se. 

Man sænker disse priser, fordi man 'vil tage ansvar', lyder det fra indkøbsdirektøren. 

Det sker, efter fødevarepriserne er steget 31,8 procent over fem år. For enkelte varer, er det dog meget voldsommere. Som oksekødet der på fem år er steget 52,7 procent i pris.

tip os
Er du påvirket af fødevarepriserne – og har du en holdning til Lidls fremstød? Så vil B.T. gerne høre fra dig. Kontakt os i formularen nedenfor eller skriv direkte til journalisten på mami@bt.dk.

Danskerne oplever, det er dyrt at handle ind. Derfor vil Lidl gøre en indsats for, at det kommer til at blive billigere.

Faktisk lover den tyskforankrede kæde, at det vil være billigst i deres kæde.

Hvad mener I, når I siger, I vil være billigst? I dagligvarekæder følger jo hinanden rigtig tæt på priserne?

»Det er klart, det er en subjektiv ting, hvordan kunderne oplever priserne på de forskellige varer. Men der, hvor vi skal lykkes, er på den oplevede pris og på den samlede indkøbsbon,« siger Peer Sandtner.

Både smør og smørbar-produktet af Lidls egne er sat ned i pris.
Både smør og smørbar-produktet af Lidls egne er sat ned i pris. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

»Det handler ikke om, hvorvidt et enkelt produkt er to ører billigere. Det handler om, at vores kunder får det billigere, når de går ned og handler ind til morgenmad, frokost eller aftensmad. Altså på hele indkøbskurven.«

I jeres branche prisregulerer I jo op og ned hver dag. Hvorfor går I ud og slår på tromme for netop de her 100 varers prisnedsættelse?

»Vi er den største kæde i Europa, men i Danmark sidder vi bare på syv procent af markedet og går ikke så klart igennem altid. Så det er meget vigtigt for os, at vi når ud med vores budskab om vores priser. For hvis det ikke bliver hørt, kan det være lige meget.«

Hvor længe skal den her prisnedsættelse gælde?

»Det er ikke sådan, at der er sat en udløbsdato. Det er til gengæld vigtigt at understrege, at vi stopper ikke her. Vi har flere ting på vej, som vi ikke kan afsløre nu,« siger Peer Sandtner og fortsætter:

»Det vigtigste er, at kunderne kan mærke forskellen. Hvis de kommer ned og oplever, at det ikke er billigere, så er det et selvmål.«

Hvorfor deler I ikke alle varerne åbent her?

»Den ene del af det er, at det er godt købmandsskab ikke at dele alle oplysninger med sine konkurrenter. De må gerne have det lidt svært,« siger indkøbsdirektøren og fortsætter:

»Det andet er, at vi jo meget gerne vil have kunderne ned i butikkerne og opleve det selv. De her 100 varer vil være markeret med et rødt skilt, hvor man kan se besparelsen.«

I Lidl har de også bemærket, at de ikke er de eneste, der har fokus på pris. Således nævnte statsminister Mette Frederiksen netop prisen på kød, smør og kaffe i sin åbningstale i Folketinget tirsdag. 

Desuden har konkurrenten Netto valgt at holde prisen nede på oksekød, kaffe, chokolade, smørbar og Mozzarella året ud. Det gør de – ligesom Lidl – for at tage ansvar lød budskabet, som du kan læse her.

Se Lidls liste her: