Coops to millioner medlemmer får fra den 27. januar 2026 en af de hidtil største forhøjelser af deres bonus.
Sådan lyder det gavmilde budskab i en pressemeddelelse fra dagligvarekoncernen.
Det sker, når Coop udbetaler fem procents medlemsbonus, hver gang der købes frisk frugt og grønt i Coops kæder: SuperBrugsen, Kvickly, 365discount og Brugsen.
»Når vi spørger danskerne, er der ingen tvivl om, at momsen på frugt og grønt er den afgift, de helst vil have sænket,« lyder det indledningsvist fra Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba, i pressemeddelelsen.
»Og det er også noget, flere og flere partier på Christiansborg taler om. Derfor er jeg stolt af, at Coop nu sætter handling bag ordene og går foran med en markant medlemsbonus på frisk frugt og grønt.«
De har også i koncernens discountkæde leget lidt med billigere priser på frugt og grønt.
I 2022, 2024 og 2025 skar 365discount momsen på frisk frugt og grønt i en uge, hvilket resulterede i, at kunderne købte 30 procent mere frugt og 35 procent mere grønt i gennemsnit.
Den nye bonus kommer sammen med en hel omstrukturering af medlemsprogrammet i butikkerne.
Således at et nyt program erstatter det hidtidige, hvor medlemmerne ellers skulle handle for mere end 500 kroner om måneden, hvorefter der optjentes en procent bonus på udvalgte egne varemærker.
Koncernen har fordoblet deres investering i medlemsbonus og fjerner nu grænsen på de 500 kroner og hæver samtidig bonussatsen til fem procent, som fremover optjenes på køb af frisk frugt og grønt.
Blandt Coops mange kunder har der desuden for nyligt været afholdt afstemning om vigtige indsatsområder.
Her stemte knap 60.000 medlemmer lokale og danske varer er det vigtigste fokuspunkt i deres Coop-butikker.
