Først den ene vej og så anden vej. Og tju og tju og...Moderaterne.

Lars Løkke Rasmussens parti har som en anden 'skomagerdreng' på turbo skiftet retning igen og igen, når det gælder den meget omtalte chokolade- og sukkerafgift.

»Der tales med to tunger,« siger Hans Kristian Skibby, der er skatteordfører for Danmarksdemokraterne.

I september sidste år besluttede den daværende regering bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne sammen med Det Konservative Folkeparti, at chokolade- og sukkerafgiften skulle fjernes fra finansloven for 2026.

Men i den nye regering bestående af Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og, ja, Moderaterne, er den konkrete afgift så ikke fjernet alligevel.

Torsdag i sidste uge skulle Folketingets partier så behandle et konkret forslag fra Danmarksdemokraterne om at fjerne chokolade- og sukkerafgiften, præcis som den skulle ifølge finansloven.

Hans Kristian Skibby er skatteordfører for Danmarksdemokraterne. 
Hans Kristian Skibby er skatteordfører for Danmarksdemokraterne.  Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

'Gakket afgift'
Her stiller Hans Kristian Skibby (DD) følgende spørgsmål til Mohammad Rona, der er politisk ordfører for Moderaterne:

»Det er gakket, at der er differentieret lovgivning omkring romkugler, og deres form og hvad de er rullet i, og hvor mange promiller chokolade, der er i en chokoladebolle nede fra Guldbageren Det er sådan noget, vi er ude i. Anerkender Moderaterne, at det (chokolade- og sukkerafgiften red.) er en gakket afgift?

»Ja, og det har hr. Skibby sådan set fuldstændig ret i,« svarer Mohammad Rona og fortsætter:

»Man har nogen af de her smagsdommere, der sidder og skal vurdere, hvad der er hvad i det her, og det synes vi sådan set også er enormt gakket.«

Mohammad Rona er politisk ordfører for Moderaterne. 
Mohammad Rona er politisk ordfører for Moderaterne.  Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Hans Kristian Skibby undrer sig meget over de her holdningsskift fra Moderaterne.

»Det er provokerende, at Moderaterne først vedtager finanslov, hvor afgiften fjernes, så bliver fjernelsen røget af brættet igen, men Mohammad Rona anerkender, at afgiften er gakket. Der er så meget forvirring,« siger han.

Mohammad mener ikke, at Moderaterne taler to med tunger om chokolade- og sukkerafgiften.

»Selve administrationen af afgiften er skør. Det mener jeg fortsat. Men det ændrer ikke på at det er også er uforsvarligt at fjerne afgiften på slik og chokolade. Det er ikke ligefrem sundhedsfremmende. Tværtimod!,« siger han og tilføjer:

»Vi vil i den forbindelse hellere bruge de 2,5 mia. på sundhed - som vi også gik til valg på.«