Starten af oktober betød voldsomme prisstigninger på mange dagligvarer.
Det skyldes regler fra EU, der indføres. Og det er ikke slut endnu.
B.T. talte nemlig tidligere på ugen med Coops Thomas Roland. Som kvalitetschefhos dagligvaregiganten, der blandt har 365discount og SuperBrugsen, kan han fortælle, at prisstigninger bliver ved med at rulle ind over varerne de næste måneder på grund af de her regler.
I Rema 1000 står kunder også lørdag over for anden runde af prisstigninger allerede. Det sker, fordi man i dagligvarekæden ikke har medtaget deres kampagnevarer i prisstigninger i første omgang. Derfor ser man, at de stiger, når tilbudsavisen udløber.
»Vi har ikke sat kampagnevarerne op i forhold til de her emballageudgifter. Det har vi ventet med til perioden, hvor kampagnen var ovre,« siger Jonas Schrøder, kommunikationsdirektør i Rema 1000.
Prisstigninger kommer, fordi det nu er virksomhederne, der skal samle regningen op for håndteringen af deres emballageaffald. Tidligere var det danskerne via deres regning til kommunen.
Den øgede udgift ryger nu oven i de dagligvarepriser, danskerne møder ude hos kæderne.
B.T. kunne for nylig berette, hvordan en række varer hos Rema 1000 steg med knap syv procent over natten i forbindelse med indførslen af de nye regler. Så selvom Kærgårdens og oksekødets prisstigninger på henholdsvis 10 og 31 øre pakken er noget mindre, sker det i en tid, hvor det går rigtig stærkt med priserne.
Både oksekød og smør er desuden steget med mere end 50 procent i pris på bare fem år. De er med til at få fødevarepriserne på raketfart opad.
At man hos Rema 1000 venter med at sætte varerne op i pris, til de ikke længere er på tilbud, skyldes, at det er på den måde, man 'belemrer kunderne mindst'.
B.T. har spurgt, om alle prisstigninger fra lørdag 4. oktober på Rema 1000s onlinesite Vigo.dk, kommer af emballagereglerne, eller der også er almindelige prisreguleringer.
Her lyder det fra kommunikationsdirektør Jonas Schrøder, at det er svært at svare generelt på.