Han plejer aldrig at gøre det.

Ikke desto mindre har Jonas Vingegaard taget særlige midler i brug frem mod 2025-sæsonen, hvor han står over for en vanvittig mission: at vippe Tadej Pogacar, der virker uovervindelig, af Tour-tronen.

I fjor var sloveneren helt suveræn, og her sprang det i øjnene, at Jonas Vingegaard manglede noget helt særligt.

Det forklarer Mathieu Heijboer, der er præstationschef hos Visma – Lease a Bike, til B.T.

»Det sprang i øjnene, at Jonas manglede eksplosivitet og spurtstyrke. Det var præcis det, han mistede meget af på grund af sit styrt,« siger han ved holdets mediedag i sydspanske La Nucía.

Styrtet ved Baskerlandet Rundt gav Jonas Vingegaard en nærmest rekordlang løbspause – på et halvt år – fra Polen Rundt i midten af august og til sit første løb i år, i Portugal om en måned.

Danskeren har haft en god vinter, hvor han i lange perioder har opholdt sig i Danmark – og det har været en gave, siger Heijboer.

»Sjældent har man muligheden for virkelig at arbejde på ens svage punkter og andre ting. Det største fokus har været at blive stærkere rent muskulært, fordi det er det, han manglede en del af efter styrtet.«

»Normalt er jeg aldrig i styrketræningscenteret,« lød det fra Jonas Vingegaard selv, da B.T. mødte ham i det spanske.

»Jeg plejer at opbygge muskelmasse ret hurtigt. Men for at forsøge at genvinde noget af det, jeg mistede sidste år, har jeg lavet lidt styrketræning.«

Igen i år er Jonas Vingegaard Vismas altoverskyggende kaptajn til Tour de France.

Og det har været essentielt at vise ham den tillid efter 2024, hvor en svær optakt gjorde det umuligt at køre lige op med Tadej Pogacar.

»Han er vores vigtigste rytter, han har vundet Tour de France to gange, og det ville ikke være godt, hvis vi sagde til ham, at vi ikke tror på, han kan vinde Touren igen,« lød det fra ledende sportsdirektør Grischa Niermann, da B.T. spurgte ham ind til det.

»Det var især vigtigt i år, fordi vi ved, at hans forberedelser langtfra var optimale sidste år.«

Tour de France køres fra 5-27. juli.